Veelgestelde vraag over garantie: wat is het verschil tussen een particuliere en een zakelijke klant?

Laatste update 04 juli 2022 Leestijd: 3 min

De verlenging van de BOVAG Garantie per 1 juni 2022 naar 12 maanden roept mogelijk nog steeds vragen bij u op. Waarom gebeurt dit en wat betekent dat? Kan ik BOVAG Garantie uitsluiten of zelf besluiten deze op zes maanden te houden? Mag ik geld vragen voor BOVAG Garantie?

De antwoorden op veelgestelde vragen over de verlenging van de BOVAG Garantie (en wettelijke garantie) vindt u op mijn.bovag.nl/garantie.

Het antwoord op de vraag: ‘wat is het verschil tussen een particuliere en een zakelijke klant?’

Bijvoorbeeld de bakker of de slager kan een auto voor zichzelf als privépersoon kopen, maar kan dit ook doen voor zijn bedrijf. In het ene geval is het een consument waarbij de particuliere voorwaarden van kracht zijn, in het andere geval is het een zakelijke klant waarbij de zakelijke voorwaarden van kracht zijn. Ook iemand met een eenmanszaak of een zzp’er is een zakelijke klant als de auto zakelijk wordt aangeschaft, maar is een consument als de auto particulier wordt aangeschaft.

Het is van belang op de koopovereenkomst aan te geven of het om een particuliere of zakelijke koop gaat. Door dit goed op papier te zetten voorkomt u misverstanden met uw klanten. En voorkomt u dat u onnodig een zakelijke klant toegang geeft tot rechten die voor consumenten bedoeld zijn. 

BOVAG heeft specifieke particuliere en zakelijke koopovereenkomsten die u kunt gebruiken. Deze vindt u op mijn.bovag.nl/voorwaarden. Op de koopovereenkomst kunt u de juiste voorwaarden van toepassing verklaren. Om het u makkelijk te maken zijn op de BOVAG-koopovereenkomsten de juiste particuliere en zakelijke voorwaarden al bijgevoegd.

Als u de particuliere voorwaarden van toepassing verklaart, dan kan uw bedrijf BOVAG Garantie (oftewel aankoopgarantie) geven en is het consumentenrecht, zoals onder meer de ‘wettelijke garantie’, van kracht op de overeenkomst. Als het een zakelijke koop is en u de zakelijke voorwaarden van toepassing verklaart, dan is er geen sprake van BOVAG Garantie en is in de voorwaarden bijvoorbeeld de ‘wettelijke garantie’ uitgesloten. Schriftelijk kunnen er over de uitsluitingen andere afspraken worden gemaakt. Op viaBOVAG.nl bent u voor wat betreft bedrijfswagens verplicht minimaal zes maanden BOVAG Garantie te geven.

Meer informatie vindt u in dit informatieblad

Vragen over garantie

Heeft u andere vragen naar aanleiding van de verlenging van BOVAG Garantie? Kijk dan op mijn.bovag.nl/garantie. Staat uw vraag er niet bij? Bel dan BOVAG Ledenadvies: (030) 659 53 00.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring