Veelgestelde vraag over garantie: Wat is het verschil tussen conformiteit (wettelijke garantie) en BOVAG Garantie?

Laatste update 22 juni 2022 Leestijd: 3 min

De verlenging van de BOVAG Garantie per 1 juni 2022 naar 12 maanden roept mogelijk nog steeds vragen bij u op. Waarom gebeurt dit en wat betekent dat? Kan ik BOVAG Garantie uitsluiten of zelf besluiten deze op zes maanden te houden? Mag ik geld vragen voor BOVAG Garantie?

De antwoorden op veelgestelde vragen over de verlenging van de BOVAG Garantie (en wettelijke garantie) vindt u op mijn.bovag.nl/garantie.

Het antwoord op de vraag 'Wat is het verschil tussen conformiteit (wettelijke garantie) en BOVAG Garantie?':

In het algemeen zeggen de wettelijke conformiteitsregels, die in de volksmond 'wettelijke garantie' worden genoemd', dat een gekocht product moet doen wat de koper er redelijkerwijs van mag verwachten. Een ondeugdelijk product is dan een product dat tekort is meegegaan bij normaal gebruik. Een redelijk vaag begrip, maar wel een begrip waarop die wettelijke garantie is gebaseerd. In de praktijk betekent dat, dat u als verkoper de eerste 12 maanden na aankoop bij een klacht van de koper moet aantonen dat er geen sprake is van een terechte klacht. Nu is dat nog 6 maanden. Lukt dat niet, dan moet u als verkoper het probleem op tijd en zonder enige overlast oplossen.

Bij BOVAG Garantie wordt er echt iets gedurende een bepaalde tijd gegarandeerd (behalve de uitzonderingen). Je weet dus vooraf redelijk goed waar je aan toe bent als er iets kapot gaat. De consument hoeft niet te vrezen dat ondernemer bewijs levert dat een bepaald defect wel verwacht had mogen worden en heeft zekerheid dat hij garantie heeft (dit wordt ook wel de ‘geen gezeur garantie’ genoemd). Met conformiteit is het altijd maar de vraag of je kans van slagen hebt als er iets kapot gaat aangezien het een grijs gebied is.  

Voor de klant die kiest voor een BOVAG-bedrijf geldt bovendien dat hij of zij terecht kan bij een laagdrempelig loket (BOVAG Hulp bij Klachten) in geval van verschil van mening met de verkoper. Hij of zij hoeft niet naar de rechter. Als koper en verkoper er via Hulp bij Klachten niet uitkomen, is er ook nog de Geschillencommissie, die een bindende uitspraak doet, die BOVAG nakomt in de vorm van nakomingsgarantie. Allemaal ontzorging van de klant en daarmee wordt een BOVAG-bedrijf en kiezen voor BOVAG Garantie extra aantrekkelijk voor consumenten. Zoals ook blijkt uit consumentenonderzoek.

Vragen over garantie

Mogelijk heeft u andere vragen naar aanleiding van de verlenging van BOVAG Garantie (en de wettelijke garantie, die de grondslag vormt voor BOVAG Garantie). De antwoorden op deze vragen vindt u op mijn.bovag.nl/garantie. Staat uw vraag er niet bij? Bel dan BOVAG Ledenadvies: 030 - 65 95 300.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring