De pagina wordt geladen...
Een nieuwe studie van BOVAG over de automotive retail in 2030, uitgevoerd in nauwe samenwerking met KPMG, voorziet de opkomst van superretailers, met name autofabrikanten en grote leasemaatschappijen. Die superretailers doen een stap naar voren in de keten, hebben direct contact met de eindklant en zullen in toenemende mate de automotive retail regisseren. Van nieuwverkoop, lease en occasionhandel tot reparatie en onderhoud. Met bijbehorende eisen aan hun toeleveranciers. Dealers worden geconfronteerd met nieuwe distributiemodellen en in die beweging steeds vaker agent. Onafhankelijke autobedrijven verliezen daardoor een deel van hun (particuliere) klanten. Wie nú inzet op professionele, efficiënte bedrijfsvoering krijgt daar de superretailer als - sterk sturende - klant voor terug.
Het BOVAG-onderzoek ‘Automotive retail in 2030’ voorziet de volgende marktbewegingen:
Dealers worden geconfronteerd met nieuwe distributiemodellen en bijbehorende contracten. Met verschuiving van verkoop naar de fabrikant als gevolg, waardoor dealernetwerken verder krimpen. Occasionverkoop wordt nog belangrijker voor dealers, evenals de aftersales, waar een verdere efficiencyslag noodzakelijk is en er meer verwevenheid met de activiteiten van het universele kanaal ontstaat. Het aantal dealerbedrijven met een eigen leasemaatschappij zal sterk afnemen. De heel grote dealerholdings kunnen als gevolg van hun omvang en samenstel van activiteiten ook superretailer worden.
Er komt meer concurrentie in occasionhandel, met nog meer focus op online. De overcapaciteit aan werkplaatsen loopt op naar een derde. Reparatie en onderhoud worden veel vaker gestuurd door de superretailer. Meedoen betekent voldoen aan de eisen van de nieuwe klant, de superretailer: professionalisering, efficiëntie, kennis en landelijke dekking. Er zal wel een rol blijven voor de local hero, maar kleiner dan in het verleden.
De rol van BOVAG is om dit soort ontwikkelingen in kaart te brengen en leden bij de gewenste transitie te ondersteunen. Maar ook bij een mogelijke exit. Daarvoor lobbyen we in Brussel voor heldere regelgeving op het gebied van marktordening en data. In onze belangenbehartigingsrol ondersteunen we dealers en dealerverenigingen bij de contractonderhandelingen en hebben we ons gespecialiseerd in de juridische kaders van agentuur.
BOVAG informeert zijn autoleden de komende maanden over deze ontwikkelingen in regiobijeenkomsten en workshops, daarnaast zetten we diverse programma’s en diensten in om leden in deze ontwikkelingen te ondersteunen, zoals 'Auto’s de Baas', 'Bedrijf op orde', 'Vastgoedadvies', '100% Onderhouden', 'Edge, veilig werken aan EV', 'Matchmaking', 'Stoppen en doorgaan', 'Van dealer naar universeel' en 'viaBOVAG.nl'.