Subsidiepot nieuwe elektrische auto’s leeg 

Laatste update 02 juni 2022 Leestijd: 3 min

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) meldt dat particuliere kopers van nieuwe elektrische auto’s intussen het volledige subsidiebudget van 71 miljoen euro hebben aangevraagd. Dat bedrag was bestemd voor consumenten die in 2022 een nieuwe EV kopen en voor elke particulier was 3.350 euro beschikbaar voor aanschaf of lease. Zodoende hebben circa 22.000 kopers een beroep op de subsidie gedaan. 

BOVAG pleit er al langer voor om de subsidiebudgetten van volgende jaren nu reeds vrij te geven. Immers, elke nieuwe elektrische auto die nu al op de weg kan worden gezet, stoot ook in de volgende jaren geen CO2 uit en zorgt ervoor dat er sneller voldoende occasionvoorraad komt. Volgend kalenderjaar stelt de overheid 67 miljoen euro beschikbaar en dan gaat het om een bedrag van 2.950 euro per nieuwe EV. Voorwaarde blijft dat de nieuwprijs maximaal 45.000 euro mag zijn en de actieradius minimaal 120km moet bedragen. In 2024 betreft het een budget van 58 miljoen euro, goed voor 2.550 euro per nieuwe elektrische auto.  

Recordaantal EV’s

In de eerste vijf maanden van 2022 werd in totaal een recordaantal van 22.232 nieuwe elektrische personenauto’s geregistreerd, ruim twee keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Bijna de helft daarvan was voor particuliere kopers bestemd, al dan niet via een privéleaseconstructie. Dit jaar kregen tot nu toe bijna vier keer zoveel particulieren een nieuwe EV afgeleverd als in de eerste vijf maanden van 2021. Getuige het totaal aantal van zo’n 22.000 subsidieaanvragen door consumenten en rekening houdend met de voorwaarden voor de subsidie, staan er naar schatting nog zo’n 12.000 orders voor EV’s in bestelling. Hiervoor is de tegemoetkoming door of voor de koper aangevraagd, maar de auto is nog niet geregistreerd. 

KIA en Peugeot

Onder particuliere kopers is KIA dit jaar tot en met mei het populairste merk met bijna 14 procent van de registraties, op ruime afstand gevolgd door Fiat (9,5 procent) en Hyundai (bijna 9 procent). Alle afgeleverde Fiats betreffen de Fiat 500 en dat is met het marktaandeel van 9,5 procent dan ook het meest geregistreerde model in Nederland in 2022 tot nu toe. De KIA Niro en KIA EV6 zijn beide goed voor circa 6,5 procent aandeel onder de particulier kopers. Qua privélease steekt Peugeot met bijna 29 procent van alle contracten met kop en schouders boven de rest uit. KIA genereerde in deze markt 17 procent aandeel en Citroën 11 procent. De populairste EV-modellen via privélease zijn dit jaar tot en met mei de Peugeot 208 (20 procent), KIA Niro (14 procent) en Citroën C4 (11 procent). 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring