BOVAG blij met hogere aanschafsubsidie voor schone trucks, maar ook kritisch: ‘maak komende jaren echt extra geld vrij’

Laatste update 23 juni 2022 Leestijd: 3 min

Het kabinet trekt in 2022 nog eens 11,5 miljoen euro uit voor de subsidie op de aanschaf van schone trucks, bedoeld om in 2030 te komen tot zero-emissie stadslogistiek. BOVAG is verheugd met de bijna verdubbeling van het jaarbudget, maar wijst er ook op dat het kabinet nu ‘slechts’ geld verschuift. BOVAG roept staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) daarom op extra geld uit te trekken zodat ook na 2022 voldoende subsidie beschikbaar is om de zero-emissie-doelen te halen.

Staatssecretaris Heijnen van I&W verhoogt het jaarbudget voor 2022 van € 13,5 miljoen naar € 25 miljoen om meer aanvragers een kans te geven. Een dag na de openstelling op 9 mei jl. bleek namelijk dat het aantal aanvragen het jaarbudget ver overtrof: in totaal was voor 479 vrachtwagens aangevraagd, wat neerkomt op ruim 33 miljoen euro aangevraagde subsidie. Door de extra miljoenen komen er in totaal dit jaar met subsidie zo’n 450 extra vrachtwagens bij die schoon rijden; elektrisch of op waterstof. Dat betekent een verdrievoudiging van het huidige aantal op de weg. 

Minder budget

BOVAG is blij met de verruiming van het jaarbudget voor 2022, maar is ook kritisch. Aad Verkade, branchemanager BOVAG Truckdealers: “BOVAG, RAI en TLN waren onaangenaam verrast toen bleek dat de subsidiepot al na een dag leeg bleek te zijn. Zeker omdat de ingroei van schone trucks in het wagenpark – die nodig is om de zero emissie-doelen voor stadslogistiek in 2030 te halen – veel te langzaam gaat. De verhoging van het jaarbudget geeft dit jaar weliswaar een impuls aan die ingroei, maar het geld dat hier nu voor is vrijgemaakt was bestemd voor subsidiepotten in komende jaren. Dat betekent dat er vanaf 2023 minder budget overblijft.”

Vrachtwagenheffing

BOVAG vraagt de staatssecretaris daarom in navolging van de Tweede Kamer om niet met geld te schuiven, maar extra geld vrij te maken. Verkade ziet een mogelijkheid in het voorfinancieren van verduurzamingsgeld dat via de vrachtwagenheffing die in 2027 in gaat terugvloeit naar de transportsector. Met dat geld kunnen bijvoorbeeld schone trucks worden aangeschaft. “De overheid  heeft er bij de subsidieregeling rekening mee gehouden dat deze gelden beschikbaar zouden zijn, maar doordat de vrachtwagenheffing pas in 2027 ingaat is dat geld er niet. We roepen de staatssecretaris daarom op om de verduurzamingsgelden voor te financieren, zodat er ook na 2022 voldoende stimulering is om de zero-emissie-doelen in 2030 te kunnen halen.”

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring