Gebruikt u de nieuwe zakelijke voorwaarden voor schadeherstelbedrijven al?

Laatste update 02 februari 2022 Leestijd: 5 min

Naast de bestaande algemene voorwaarden voor particulieren heeft BOVAG nu voor schadeherstelbedrijven ook algemene voorwaarden om te gebruiken als zij zaken doen met een zakelijke klant. Als lid van BOVAG bent u verplicht om te werken met de particuliere voorwaarden. Deze nieuwe zakelijke voorwaarden zijn niet verplicht, maar beschermen u wel beter in het geval van een zakelijke klant. We leggen u graag uit hoe het werkt en wat de verschillen zijn.  

Voor (ruit)schadeherstellers heeft BOVAG nu twee sets algemene voorwaarden, waarbij we onderscheid maken tussen het type klant. De wettelijke bescherming van een particulier is namelijk anders dan van een zakelijke klant. De Nederlandse wet is extra beschermend als het gaat om een consument en legt voor de naleving veel verantwoordelijkheid bij u als bedrijf. Maar als het gaat om een zakelijke overeenkomst dan worden de verantwoordelijkheden wat gelijkmatiger verdeeld tussen u en de klant. Daarom hebben we deze op maat voorwaarden voor u opgesteld. Het is verstandig – en in uw voordeel – om in het geval van een zakelijke klant met deze nieuwe zakelijke algemene voorwaarden te werken en niet met de particuliere variant.

10 verschillen tussen particuliere en zakelijke voorwaarden

Consumenten worden wettelijk niet alleen beter, maar ook meer automatisch beschermd dan zakelijke klanten. Daarom zijn de algemene voorwaarden voor particulieren ook veel uitgebreider en tweezijdig afgestemd met de SER. Hoe groot zijn de verschillen dan? We geven u tien voorbeelden.

  1. Geschillen: Volgens de particuliere voorwaarden heeft de consument recht op ondersteuning van BOVAG Bemiddeling en de Geschillencommissie. Een zakelijke klant heeft dit recht niet en moet in het geval van een geschil naar de rechter. 
  2. Garantie: Een particuliere klant heeft recht op wettelijke garantie (oftewel non-conformiteit). Een zakelijke klant heeft dat recht niet, wat formeel is benoemd in de nieuwe zakelijke algemene voorwaarden. 
  3. Koop op afstand: Een particulier wordt in het geval van ‘koop op afstand’ of ‘koop buiten de winkel’ beschermd en heeft onder andere het recht op bedenktijd (14 dagen) en het daarbij behorende recht tot ontbinding. Een zakelijke klant heeft dat recht niet; deze bescherming is dus ook niet opgenomen in de nieuwe zakelijke algemene voorwaarden. 
  4. Overmacht: De zakelijke voorwaarden geven u als ondernemer meer ruimte en bescherming in het geval van overmacht, rekening houdend met meerdere omstandigheden.  
  5. Gevolgschade: In de zakelijke voorwaarden hebben we preciezer geformuleerd wat wel en niet valt onder gevolgschade. Valt een schade in de categorie ‘gevolgschade’ dan hoeft deze namelijk niet vergoed te worden. 
  6. Diefstaldekking: Volgens beide sets voorwaarden bent u niet aansprakelijk voor eventuele diefstal van spullen uit de auto. Wordt de auto van een particulier in uw beheer gestolen dan bent u daarvoor wel aansprakelijk, maar is de auto van een zakelijke klant niet. 
  7. Foutcodes: In de zakelijke voorwaarden benoemen we hoe u dient om te gaan met foutcodes. Uitgelezen foutcodes die niet gerelateerd zijn aan de schade, hoeven alleen gemeld te worden aan de zakelijke klant maar hoeft u niet op te lossen. 
  8. Inkoopvoorwaarden: Een zakelijke klant heeft doorgaans eigen inkoopvoorwaarden. Via een bepaling heeft BOVAG de zakelijke voorwaarden zo opgesteld dat ze ‘sterker’ zijn dan de inkoopvoorwaarden van de klant. 
  9. Offertes: Het doen van offertes of prijsopgaves en bijbehorende leveringstermijnen zijn in het geval van een zakelijke klant meer vrijblijvend dan wanneer u die uitbrengt aan een particulier.  
  10. Bewijsvoordeel: Heeft u de opdracht in het geval van een zakelijke klant niet schriftelijk geoffreerd, dan gelden een schriftelijke bevestiging, afleverbon of factuur ook als bewijs van de gegeven opdracht en de uitgevoerde schadeherstelwerkzaamheden. En reageert een zakelijke klant niet binnen vijf dagen op een werkoverzicht of factuur, dan mag u deze automatisch als goedgekeurd beschouwen aldus de nieuwe zakelijke algemene voorwaarden. 

Hoe gebruikt u de voorwaarden? 

Wanneer een consument of zijn/haar verzekeraar u een schadeherstelopdracht geeft, bent u verplicht om de particuliere algemene voorwaarden van BOVAG te gebruiken. Geeft een zakelijke klant (een bedrijf of een fleetowner) of diens verzekeraar u een opdracht dan kunt u vanaf nu de zakelijke algemene voorwaarden van BOVAG gebruiken. Dit is geen verplichting, maar wel sterk aan te raden.

Juridisch gezien moeten alle algemene voorwaarden bij of voor het sluiten van een overeenkomst aan de klant worden gegeven. Advies is om de juiste voorwaarden op de achterzijde van uw briefpapier, werkbon en/of factuur te vermelden. Verwijs op de voorzijde naar deze voorwaarden, bijvoorbeeld zo in het geval van een zakelijke klant: Op al onze producten en diensten zijn de algemene voorwaarden zakelijk van BOVAG Schadeherstelbedrijven van toepassing (z.o.z.).

Wanneer de opdracht digitaal wordt gegeven, zorg dan ook dat u de algemene voorwaarden op de juiste manier gebruikt. Klik hier voor meer tips.

Download hier de zakelijke algemene voorwaarden

Vragen? 

Heeft u vragen over de particuliere of zakelijke algemene voorwaarden of hulp nodig bij het gebruik? Bel dan met BOVAG Ledenadvies op (030) 659 53 00 of mail naar ledenadvies@bovag.nl

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring