Verduurzaming en bestuurswisselingen centraal in ledenvergadering Energiesystemen & Revisie

Laatste update 27 oktober 2023 Leestijd: 4 min

Sprekers van onder meer Fugro en Rijkswaterstaat inspireerden de aanwezigen met hun aanpak voor verduurzaming. Daarnaast kozen de leden nieuwe bestuursleden en namen zij afscheid van aftredende bestuurders. In dit bericht leest u een verslag van de bijeenkomst, voor als u de bijeenkomst gemist heeft of alles nog eens rustig wilt nalezen.

Een hartelijk ontvangst bij Sandfirden Technics in Den Oever vorige week zorgde voor een warm welkom van onze leden op de BOVAG-ledenvergadering van Energiesystemen & Revisie. Na een goed verzorgde lunch was het tijd voor een rondleiding in kleine groepjes door het gebouw van Sandfirden Technics. Het gastbedrijf is leverancier van onder andere diesel- en gasmotoren en generatorsets van Scania, AGCO Power en DresserRand Guascor. Ook is Sandfirden recent dealer geworden van Scandinaos, de enige motor die volledig op methanol draait.

Verduurzaming

Dat paste mooi in de rode draad van de middag: verduurzaming. Ook de lezingen van de twee sprekers sloten daar goed bij aan. Benny Banen van Fugro deed tijdens zijn presentatie Fugro’s Road to Net Zero uit de doeken hoe het bedrijf het voor elkaar wil krijgen om in 2035 nul CO2 uitstoot te realiseren. Bij Rijkswaterstaat hebben ze net als Fugro ook grote ambities op dit gebied. Loek Verheijen, projectleider klimaatneutraal varen, nam de aanwezigen mee in de plannen van de overheid. Om een klimaatneutrale vloot te verwezenlijken wil Rijkswaterstaat de CO2 uitstoot in 2030 tot nul hebben gereduceerd en volledig energieneutraal zijn. Daarnaast wil het departement in 2030 50% minder gebruikmaken van primaire grondstoffen. In een helder verhaal legde hij uit hoe ze dit willen bewerkstelligen.

Nieuwe bestuursleden

Naast de inspirerende lezingen werd er tijdens de ledenbijeenkomst afscheid genomen van vier bestuursleden. Peter Snijders, Jeroen Eeuwijk, Hans Brands en Jan-Willem Vissers geven het stokje door aan Noël Steentjes en Bart Bakker. Er zijn nog twee bestuursplekken vacant. Heeft u interesse, geef dit dan door aan Michel Voorwinde (via michelvoorwinde@bovag.nl).

Noel-Steentjes-300x300.png   Bart-Bakker-300x300.png
De nieuwe bestuursleden Noël Steentjes en Bart Bakker.

Erelidmaatschappen

De aftredende bestuursleden krijgen als dank voor hun inzet voor de afdeling een afdelingslidmaatschapspeld. Zij hebben een significante bijdrage geleverd aan het samengaan van VIV en BOVAG Revisiebedrijven. Daarnaast ontvingen Harry Keurhorst van Bredenoord en Arie Koedood de bondserelidmaatschapsspeld voor het innovatieve en betekenisvolle werk dat beide mannen hebben verricht voor de branche.

Arie-Koedood-300x300.png   Harry-Keurhorst-300x300.png
Bondsereleden Arie Koedood en Harry Keurhorst.

Maritiem Masterplan

Ook andere zaken kwamen aan bod. Zoals de toekomst van de branche. Uit onderzoek blijkt dat Nederland haar klimaatdoelen voor 2030 niet haalt. Het gedogen van stikstofuitstoot houdt op en het is de vraag wat hiervan de gevolgen zijn voor onze branche, nu de dieselmotor onder een vergrootglas ligt. Motoren ombouwen of vernieuwen naar stage V is te kostbaar, al zorgt het wel voor vermindering van stikstofuitstoot. Er is niet direct een oplossing voor handen. Wél wordt er gewerkt aan een Maritiem Masterplan waarvoor de overheid miljarden ter beschikking stelt. Duurzame ideeën, zoals onderzoek doen naar emissiereductie bij de ombouw van dieselmotoren naar methanol en groengas of arbeidsmarktonderzoek naar het omscholen van technisch personeel, kunnen worden aangedragen voor 20 december a.s. door middel van een Letter of Intent. Meer hierover leest in u dit bericht.

Deze artikelen zijn ook interessant