'Wettelijke garantie' wordt opgerekt vanaf 2022 - maar hoe zit het ook alweer met de huidige BOVAG Garantie op gebruikte auto’s?
De sterke bewijspositie van de consument bij 'wettelijke garantie' gaat in Nederland op 1 januari 2022 waarschijnlijk van zes naar twaalf maanden. En de BOVAG Garantie moet daarmee ook naar 12 maanden.
We meldden dat vorige maand al aan u. Maar hoe zit het ook alweer met de spelregels van die BOVAG Garantie? We zetten het hieronder op een rij in de vorm van feiten en fabels.
Ik ben verplicht op al mijn gebruikte auto's boven de 4.500 euro BOVAG Garantie te geven.
Onjuist - U bent niet verplicht BOVAG Garantie te geven. Behalve voor de auto's waarmee u adverteert op viaBOVAG.nl. Maar we hebben natuurlijk liever dat u BOVAG Garantie geeft op al uw occasions, omdat dat past bij uw BOVAG-lidmaatschap en omdat klanten het ook verwachten.
Ik kan er ook voor kiezen om drie maanden BOVAG Garantie te geven.
Onjuist - Dat mag niet. Als u BOVAG Garantie geeft, bent u gebonden aan de bijbehorende voorwaarden en die schrijven nu minimaal zes maanden voor. En vanaf 1 januari 2022 waarschijnlijk twaalf maanden.
Ik hoef geen BOVAG Garantie te geven.
Klopt - Het is aan u of u wel of geen BOVAG Garantie aanbiedt. Alleen voor auto's die u op viaBOVAG.nl plaatst, heeft u die keuze niet.
Ik kan er voor kiezen om alleen BOVAG Garantie te geven op motor en bak.
Onjuist - Als u de term BOVAG Garantie hanteert, moet u de bijbehorende voorwaarden gebruiken en dan kunt u niet van alles behalve motor en bak uitzonderen van de garantie.
Ik geef geen BOVAG Garantie, want de Geschillencommissie geeft altijd de klant gelijk.
Onjuist - Sinds jaar en dag is het fifty-fifty tussen klant en autobedrijf als het gaat om 'gelijk krijgen'.
De meerwaarde voor de klant om te kiezen voor een BOVAG-bedrijf is nul, omdat er al zoiets als wettelijke garantie is.
Onjuist – Wie een defect krijgt aan een auto gekocht bij een BOVAG-bedrijf, heeft laagdrempelige toegang tot bemiddeling via BOVAG Hulp bij Klachten, de Geschillencommissie en de Nakomingsgarantie van BOVAG. De klant hoeft dan dus niet zijn gelijk te halen bij de rechter. Dat is vaak duur en langdurig. EN als een bedrijf daarbij dan ook nog eens BOVAG Garantie geeft, hebben klanten extra vertrouwen in bedrijf en auto. En dat is een marketing-instrument van formaat!
Als ik de BOVAG Garantie uitsluit, kan de klant mij niet aanspreken op gebreken aan zijn auto.
Onjuist. - Er bestaat zoiets als 'wettelijke garantie', feitelijk de regels rond conformiteit, die zeggen dat een product moet doen wat je er als koper redelijkerwijs van mag verwachten. Is dat niet zo, dan kan de koper altijd verhaal halen bij de verkoper en staat deze extra sterk binnen een bepaalde periode waarin de wet de bewijspositie van de koper heeft verhoogd (nú nog 6 maanden, wordt waarschijnlijk 12 maanden). Al dan niet via de rechtsbijstandverzekering, al dan niet via de rechter. Afzien van BOVAG Garantie ontslaat u dus niet van de verantwoordelijkheid een deugdelijk product te verkopen en een eventueel probleem op tijd en zonder enige overlast op te lossen voor de klant.
Veelgestelde vragen
Andere veelgestelde vragen over de BOVA Garantie zijn:
Waarom is de BOVAG Garantie op aankoop van 6 naar 12 maanden gegaan?
De BOVAG Garanties op aankoop, van auto tot caravan en van fiets tot gemotoriseerde tweewieler, hebben als basis uiteraard de wet en zijn dus sinds 1 juni 2022 met dezelfde termijn verlengd. We willen met BOVAG Garantie niet minder bieden dan de wettelijke regels. Dat zou BOVAG Garantie overbodig maken. Terwijl BOVAG Garantie nog steeds één van de belangrijkste pijlers onder het sterke BOVAG-merk is. Per 1 juni 2022 kan een klant die een voertuig met BOVAG Garantie koopt dus 12 maanden lang een beroep doen op BOVAG Garantie.
Waarom gaat de BOVAG Garantie op aankoop ook van 6 naar 12 maanden?
De BOVAG Garanties op aankoop, van auto tot caravan en van fiets tot gemotoriseerde tweewieler, hebben als basis uiteraard de wet en zullen dus met dezelfde termijn verlengd worden. We willen met de BOVAG Garantie niet minder bieden dan de wettelijke regels. Dat zou de BOVAG Garantie overbodig maken. Terwijl BOVAG Garantie nog steeds een van belangrijkste pijlers onder het sterke BOVAG-merk is.
Wat betekent het, dat de BOVAG Garantie van 6 naar 12 maanden gaat?
Dat betekent dat een klant die een voertuig met BOVAG Garantie koopt, 12 maanden lang een beroep kan doen op die BOVAG Garantie. Een BOVAG-bedrijf loopt dus een half jaar langer het risico op garantieclaims.
Hoeveel extra risico loop ik met de BOVAG-garantietermijn van 12 maanden?
Uit de praktijk blijkt dat de kans op een defect na zes maanden iets afneemt. Aan de andere kant liggen de gemiddelde kosten per schade na zes maanden wel hoger dan de kosten in de eerste zes maanden. Daarnaast is de kans op een schade groter dan € 2.000,- significant hoger tussen zes en twaalf maanden in vergelijking tot de eerste zes maanden. Verder scheelt dat natuurlijk enorm per merk en model. Het hangt ook af van kilometrage, gebruik en het al dan niet doen van een grondige check bij inkoop.
Hoe kan ik dat extra risico afdekken?
Jazeker, dat kan op verschillende manieren. Veel bedrijven werken al met een eigen voorziening voor garantieclaims. Bijvoorbeeld met een 'garantiepotje'. Het verdient de aanbeveling uw financiële buffer te verhogen binnen de fiscale grenzen. Uw boekhouder of accountant kan u hier meer over vertellen. Heeft u nog niet zo’n voorziening, dan is het het overwegen waard deze aan te leggen. Neem ook uw inkoop- en verkoopbeleid nog eens onder de loep: weet bijvoorbeeld hoeveel garantiekosten u gemiddeld heeft per voertuig en waar u winst op maakt. Of zet bijvoorbeeld gebruikte voertuigen met een hoger risico eerder door naar de handel, in plaats van het aan te bieden aan een particulier. Onze BOVAG-adviseurs kijken graag met u mee. Verkopen zonder BOVAG Garantie is wellicht verleidelijk, maar zal qua risico niet veel helpen, omdat de wettelijke garantie leidend is en de klant daar nog steeds een beroep op kan doen. Dat is wellicht wat omslachtiger, maar het risico is er niet minder om. En die wettelijke garantie kunt u richting een particuliere klant niet uitsluiten
Kan ik zelf besluiten de BOVAG Garantie op 6 maanden te houden?
Nee, deze garantie en de invulling daarvan staat vast. Deze kunt u niet naar eigen inzicht aanpassen. Vanaf 1 juni 2022 is BOVAG Garantie 12 maanden. Punt. Ook zoiets als zes maanden BOVAG Garantie op 'draaiende delen' bestaat niet. Het staat u vrij om op persoonlijke titel dat soort garanties te bieden. Maar zodra u de naam 'BOVAG Garantie' gebruikt, bent u gehouden aan de voorwaarden van BOVAG Garantie. Dat onderscheidt u van niet-BOVAG-bedrijven die dat niet mogen.
Kan ik zelf besluiten géén BOVAG Garantie te geven?
Bij een gebruikte auto kan dat. Bij alle overige voertuigen, kan het alleen als de klant er om vraagt. In het laatste geval moet u expliciet op de koopovereenkomst vermelden dat afgezien is van BOVAG Garantie. Afspraken expliciet maken op de koopovereenkomst is overigens altijd een goed idee.
Heeft BOVAG wel hard genoeg gelobbyd om deze verlenging tegen te gaan?
Met name via VNO-NCW (waar BOVAG lid van is) en samen met andere brancheorganisaties, heeft BOVAG gezorgd dat de verlenging van de 'wettelijke garantie' binnen de perken blijft. De verlenging had namelijk ook naar 24 maanden kunnen gaan, of zelfs naar oneindig lang. Wettelijke bescherming van de consument is een groot goed, maar het moet wel behapbaar en redelijk blijven voor de verkoper. Dat is het uitgangspunt van de BOVAG-lobby in dezen.
Ook is bereikt dat er geen onderscheid komt in de conformiteitsregels tussen fysieke en online winkels. Dat zou heel oneerlijk uitpakken.
Zou BOVAG Garantie niet verplicht gesteld moeten worden?
BOVAG vindt het belangrijk dat zo veel mogelijk auto’s van BOVAG-leden met BOVAG Garantie worden verkocht. Het is immers zeer onderscheidend in de markt. Leden die hun auto's adverteren op viaBOVAG.nl zijn daarom ook verplicht dit te doen inclusief BOVAG Garantie.
Ik heb al een eigen garantie van mijn merk of formule, en die geef ik liever dan de BOVAG Garantie, kan dat ook op viaBOVAG.nl?
Ja, dat kan, mits die garantie gelijk is of beter dan de BOVAG Garantie.
Moet ik dan ook garantie geven op grijze kentekens?
Voor alle geadverteerde auto’s op viaBOVAG.nl gelden dezelfde regels, dus ook op de auto’s met grijs kenteken dient u BOVAG Garantie te geven.
Is de wettelijke garantie alleen van toepassing bij aankopen of bijvoorbeeld ook bij reparatie en onderhoud garantie?
Non conformiteit (wettelijke garantie) is relevant wanneer je een overeenkomst sluit waarin de consument zowel iets koopt als dat hij afspreekt dat het door of onder de verantwoordelijkheid van de verkoper gekochte product ook wordt geïnstalleerd. Niet op al het werk dat u verricht zullen de wettelijke regels rond non conformiteit van toepassing zijn. De garantietermijn van BOVAG op reparatie en onderhoud is zes maanden gebleven. Het kan voorkomen dat de termijn van de omkering van de bewijslast wegens wettelijke garantie nog doorloopt, wanneer er geen reparatie garantie meer is..
Kan ik de 'wettelijke garantie' of conformiteit uitsluiten?
Nee, dat is richting een particuliere klant niet mogelijk. Wat u ook op een koopovereenkomst zet, een particuliere klant kan altijd een beroep doen op de wettelijke conformiteitsregels.
Wat is wettelijke garantie/conformiteit eigenlijk?
In het algemeen zeggen de wettelijke conformiteitsregels, die in de volksmond 'wettelijke garantie' worden genoemd' dat een gekocht product moet doen wat de koper er redelijkerwijs van mag verwachten. Een ondeugdelijk product is dan een product dat tekort is meegegaan bij normaal gebruik. Een redelijk vaag begrip, maar wel een begrip waarop die wettelijke garantie is gebaseerd. In de praktijk betekent dat, dat u als verkoper de eerste 12 maanden na aankoop bij een klacht van de koper moet aantonen dat er geen sprake is van een terechte klacht. Lukt dat niet, dan moet u als verkoper het probleem op tijd en zonder ernstige overlast oplossen. Dat geldt voor alle soorten consumentenproducten, van auto tot caravan en van fiets tot aanhangwagen.
Staat uw vraag er niet tussen? Bel dan met BOVAG Ledenadvies 030 65 95 300 of stuur een mail:
ledenadvies@bovag.nl.