Feiten, fabels en vragen over de BOVAG Garantie

Laatste update 10 september 2021 Leestijd: 11 min

'Wettelijke garantie' wordt opgerekt vanaf 2022 - maar hoe zit het ook alweer met de huidige BOVAG Garantie op gebruikte auto’s?

De sterke bewijspositie van de consument bij 'wettelijke garantie' gaat in Nederland op 1 januari 2022 waarschijnlijk van zes naar twaalf maanden. En de BOVAG Garantie moet daarmee ook naar 12 maanden. We meldden dat vorige maand al aan u. Maar hoe zit het ook alweer met de spelregels van die BOVAG Garantie? We zetten het hieronder op een rij in de vorm van feiten en fabels.
 
Ik ben verplicht op al mijn gebruikte auto's boven de 4.500 euro BOVAG Garantie te geven.
Onjuist - U bent niet verplicht BOVAG Garantie te geven. Behalve voor de auto's waarmee u adverteert op viaBOVAG.nl. Maar we hebben natuurlijk liever dat u BOVAG Garantie geeft op al uw occasions, omdat dat past bij uw BOVAG-lidmaatschap en omdat klanten het ook verwachten.
 
Ik kan er ook voor kiezen om drie maanden BOVAG Garantie te geven.
Onjuist - Dat mag niet. Als u BOVAG Garantie geeft, bent u gebonden aan de bijbehorende voorwaarden en die schrijven nu minimaal zes maanden voor. En vanaf 1 januari 2022 waarschijnlijk twaalf maanden.
 
Ik hoef geen BOVAG Garantie te geven.
Klopt - Het is aan u of u wel of geen BOVAG Garantie aanbiedt. Alleen voor auto's die u op viaBOVAG.nl plaatst, heeft u die keuze niet.
 
Ik kan er voor kiezen om alleen BOVAG Garantie te geven op motor en bak.
Onjuist - Als u de term BOVAG Garantie hanteert, moet u de bijbehorende voorwaarden gebruiken en dan kunt u niet van alles behalve motor en bak uitzonderen van de garantie.
 
Ik geef geen BOVAG Garantie, want de Geschillencommissie geeft altijd de klant gelijk.
Onjuist - Sinds jaar en dag is het fifty-fifty tussen klant en autobedrijf als het gaat om 'gelijk krijgen'.
 
De meerwaarde voor de klant om te kiezen voor een BOVAG-bedrijf is nul, omdat er al zoiets als wettelijke garantie is.
Onjuist – Wie een defect krijgt aan een auto gekocht bij een BOVAG-bedrijf, heeft laagdrempelige toegang tot bemiddeling via BOVAG Hulp bij Klachten, de Geschillencommissie en de Nakomingsgarantie van BOVAG. De klant hoeft dan dus niet zijn gelijk te halen bij de rechter. Dat is vaak duur en langdurig. EN als een bedrijf daarbij dan ook nog eens BOVAG Garantie geeft, hebben klanten extra vertrouwen in bedrijf en auto. En dat is een marketing-instrument van formaat!  
 
Als ik de BOVAG Garantie uitsluit, kan de klant mij niet aanspreken op gebreken aan zijn auto.
Onjuist. - Er bestaat zoiets als 'wettelijke garantie', feitelijk de regels rond conformiteit, die zeggen dat een product moet doen wat je er als koper redelijkerwijs van mag verwachten. Is dat niet zo, dan kan de koper altijd verhaal halen bij de verkoper en staat deze extra sterk binnen een bepaalde periode waarin de wet de bewijspositie van de koper heeft verhoogd (nú nog 6 maanden, wordt waarschijnlijk 12 maanden). Al dan niet via de rechtsbijstandverzekering, al dan niet via de rechter. Afzien van BOVAG Garantie ontslaat u dus niet van de verantwoordelijkheid een deugdelijk product te verkopen en een eventueel probleem op tijd en zonder enige overlast op te lossen voor de klant.

Veelgestelde vragen

Andere veelgestelde vragen over de BOVA Garantie zijn:

Waarom is de BOVAG Garantie op aankoop van 6 naar 12 maanden gegaan?
Waarom gaat de BOVAG Garantie op aankoop ook van 6 naar 12 maanden?
Wat betekent het, dat de BOVAG Garantie van 6 naar 12 maanden gaat? 
Hoeveel extra risico loop ik met de BOVAG-garantietermijn van 12 maanden?
Hoe kan ik dat extra risico afdekken?
Kan ik zelf besluiten de BOVAG Garantie op 6 maanden te houden?
Kan ik zelf besluiten géén BOVAG Garantie te geven?
Heeft BOVAG wel hard genoeg gelobbyd om deze verlenging tegen te gaan?
Zou BOVAG Garantie niet verplicht gesteld moeten worden?
Is de wettelijke garantie alleen van toepassing bij aankopen of bijvoorbeeld ook bij reparatie en onderhoud garantie?
Kan ik de 'wettelijke garantie' of conformiteit uitsluiten?
Wat is wettelijke garantie/conformiteit eigenlijk?


Staat uw vraag er niet tussen? Bel dan met BOVAG Ledenadvies 030 65 95 300 of stuur een mail: ledenadvies@bovag.nl.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring