Branche wil foutief adverteren ex-btw snel aanpakken

Laatste update 04 mei 2021 Leestijd: 3 min

De belangrijkste spelers uit de wereld van occasionwebsites kwamen vorige week op initiatief van BOVAG bijeen in het BOVAGhuis om de problematiek van adverteren zonder btw op consumentenplatforms te bespreken. Over een ding waren de deelnemers het eens: het is ongewenst en we moeten het als branche snel zelf oplossen.

De vragen daarbij zijn vanzelfsprekend: hoe? En: wie doet wat? BOVAG is van mening dat iedereen, van portal tot VMS, nu zijn verantwoordelijkheid moet pakken om dit ongewenste en ook illegale gedrag van adverteerders aan te pakken. De regels zijn namelijk volstrekt helder: op een consumentenwebsite (en op andere plekken gericht op particulieren) moet je adverteren met een prijs waarvoor een consument het product kan meenemen. Dat betekent in het geval van gebruikte auto's: de vermelde prijs is altijd inclusief btw.

Technisch blijkt er al veel mogelijk. De infrastructuur van VMS-leveranciers en Hexon biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om te werken met prijzen met en zonder btw. Nagenoeg elk VMS biedt een dienst waarbij de prijs exclusief btw automatisch per maand wordt aangepast aan de BPM-afschrijving. AutoTrack heeft het probleem inmiddels langs deze lijnen aangepakt. Een bewijs dat het kan. En met handhaven kun je natuurlijk per direct beginnen. Daar zijn geen technische ingrepen voor nodig. AutoTrack en viaBOVAG.nl doen dat sinds jaar en dag. Arbeidsintensief, maar effectief.

Huiswerk

Hans Bresser, directeur strategie en innovatie BOVAG: "We zijn blij dat de betrokken partijen hebben uitgesproken dat ze het probleem willen aanpakken. En dat het overleg als nuttig en constructief werd ervaren. Vanzelfsprekend heeft iedereen nu tijd nodig voor het nodige huiswerk. BOVAG zal partijen die tijd gunnen, maar ook het initiatief nemen voor een vervolgafspraak, zodat de vaart erin blijft en dit probleem binnen afzienbare tijd tot het verleden behoort."

Voor nu blijft BOVAG zijn leden oproepen om zich aan de wet te houden en op consumentensites altijd te adverteren inclusief btw. Hoe het precies zit, staat hier:

ViaBOVAG.nl

Wouter van Kesteren, directeur viaBOVAG.nl: "Een groot gemeenschappelijk belang van de verschillende portalen is duidelijk: consumenten verdienen een transparant en correct aanbod. ViaBOVAG.nl gaat, naast de bestaande handhaving van excessen, op korte termijn aan de slag om voor zowel aanbieder als consument het platform nog duidelijker te maken als het gaat om btw-gerelateerde zaken. Wij zijn erg blij met de eerste stappen en het feit dat alle partijen elkaar opzoeken om tot de beste oplossingen te komen. Dank ook aan BOVAG voor het faciliteren van deze dialoog."

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring