‘Spectaculair’ BNR-Autodebat terug te luisteren

Laatste update 15 maart 2021 Leestijd: 3 min

Betalen naar gebruik om files op te lossen, niet betalen naar gebruik omdat werkende mensen dan het hardst worden getroffen, met rigoureuze maatregelen naar een stop op de verkoop van auto’s op fossiele brandstoffen in 2025 en terug naar 130km/uur waar het kan wanneer de stikstofnorm het toelaat. Dat zijn enkele standpunten die werden geopperd in het autodebat op BNR Nieuwsradio vrijdagmiddag 12 maart. Luister terug wat Mark Harbers (VVD), Wytske Postma (CDA), Freek Jansen (Forum voor Democratie), Barbara Kathmann (PvdA), Jimmy Dijk (SP) en Raoul Boucke (D66) hierover zeiden.

Aan de hand van drie stellingen gingen de Tweede Kamerleden met elkaar in debat:
-    Het nieuwe kabinet moet een kilometerheffing invoeren voor de auto
-    De verkoop van benzine- en dieselauto’s moet in 2025 verboden worden in Nederland
-    De maximumsnelheid op snelwegen moet weer omhoog

Luister het debat terug
 

Nabeschouwing

Het debat werd op BNR nabesproken met algemeen voorzitter van BOVAG Han ten Broeke en Sander Pleij, directeur van Leaseplan. “Een spectaculair debat”, noemde Han ten Broeke het, “een van de leukste die ik in de afgelopen weken heb gezien.” Inhoudelijk zei hij erover: “Iedereen ziet waar de oplossing zit, maar ze hebben er wat hulp bij nodig. De zeven miljard euro die de overheid gaat mislopen door de opkomst van de elektrisch auto (BPM en accijnsen), moeten we terugverdienen in betalen naar gebruik. Dat moeten we goed en geleidelijk invoeren zodat niet sommigen de klos worden. Maar allereerst moeten we van het jojo-beleid van de overheid af. De overheid moet uit de showroom blijven. Helaas verkoopt de minister van Financiën in Nederland auto’s en niet onze leden.”

Het streven van de PvdA om in 2025 al uitsluitend elektische auto’s in de showroom te verkopen, ziet de algemeen voorzitter niet gebeuren. “Zonder aangepast beleid lukt dat niet eens in 2030. Ook het betalen naar gebruik heeft tijd nodig, dat duurt zeker acht jaar.”

Op het verhogen van de maximale snelheid reageerde Ten Broeke dat de stikstofcrisis serieus is, maar dat het aandeel personenvervoer hierin relatief laag is. “Alle sectoren in de economie moeten meewerken aan het stikstofprobleem en niet alleen onze branche.”

Luister hieronder volledige nabeschouwing terug

 

Wilt u meer lezen over debatten die zijn gevoerd, standpunten van politieke partijen en standpunten van BOVAG? Ga dan naar de BOVAG verkiezingspagina.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring