Verkiezingsdebat: ‘De auto wordt al vier keer belast, daar komt geen vijfde keer bij’

Laatste update 04 maart 2021 Leestijd: 3 min

Afgelopen maandag ging VVD kandidaat-Kamerlid Laurens van Doeveren in debat met Han ten Broeke (BOVAG), Huub Dubbelman (RAI Vereniging) en Peter Staal (KNAC) over de toekomst van de auto. Zij debatteerden over vier onderwerpen: betalen naar gebruik, de BPM en MRB, elektrisch rijden en 130 kilometer per uur.

Laurens van Doeveren (VVD) is voorstander van het betalen naar gebruik maar dan moeten er wel belastingen verdwijnen. “We hebben nu al accijnzen, BPM, MRB en provinciale opcenten. De auto wordt al vier keer belast, daar komt wat ons betreft geen vijfde keer bij. Er zit een duidelijke grens aan wat mensen kunnen betalen.” Het kandidaat-Kamerlid benadrukte dat er bij een stelselherziening ook wat lastenverlichting moet zijn. Daar moet de VVD voor knokken, vindt hij. Ook pleitte Van Doeveren voor het in tien jaar tijd afschaffen van de BPM. “Met bronbeleid (van fossiel naar elektrisch, red.) moeten we werken aan schonere modellen, maar we moeten daarbij niet doorslaan met stimulering zoals in het verleden.”

Han ten Broeke (BOVAG) gaf aan dat de autobelastingen in Nederland ontzettend scheef zijn, een eerlijke vorm van betalen naar gebruik brengt de voorspelbaarheid terug in de autobelastingen. Ten Broeke: “Autorijden moet niet duurder worden en het liefst goedkoper. Het huidige systeem zorgt voor te veel onduidelijkheid in de showroom. Daarbij kunnen we op iets dat alleen elektrisch is geen BPM heffen, dat doen we ook niet bij elektronica.” Tot slot gaf Ten Broeke aan dat we de toekomst van elektrisch rijden moeten omarmen, maar wel op een realistische manier.

Huub Dubbelman (RAI) benadrukte dat we een rijk scala aan technieken moeten gebruiken om aan de doelstellingen te voldoen, maar wel met een stabiel, haalbaar en betaalbaar stelsel. "De leeftijd van ons wagenpark wordt steeds hoger en is in tegenspraak met de doelstelling van de overheid. De BPM is buitengewoon gecompliceerd." Dubbelman pleitte voor het structureel verlagen van de BPM, totdat die is verdwenen.
 
Peter Staal (KNAC) gaf aan dat betalen naar gebruik voor oldtimergebruikers vanwege het kleine aantal kilometers zeer relevant is. "We hebben een enorme druk op steden, we gaan inbouwen, en we moeten daarbij keuzes maken over de ruimte. Als autoliefhebbers wil ik dat auto’s beschikbaar blijven, maar met fietsen en voetgangers ga je een enorme druk krijgen op de binnensteden."

Standpunten BOVAG

Op 17 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. De politieke standpunten van BOVAG hebben we voor u op een rij gezet. Wilt u meer lezen over wat de politieke partijen van plan zijn met mobiliteit? Op deze speciale Verkiezingen-pagina vindt u vanaf deze week interviews en debatten met Kamerleden.
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring