Roetfiltertest vanaf 1 juli 2022 onderdeel van apk dieselvoertuigen

Laatste update 15 januari 2021 Leestijd: 3 min

Keuringsstations moeten vanaf 1 juli 2022 bij de apk van dieselpersonenauto’s en dieselbestelwagens gaan controleren op een werkend roetfilter met een deeltjesteller. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven in een brief naar de Tweede Kamer. Autobedrijven die de apk uitvoeren moeten dan voorzien moeten zijn van een deeltjesteller. De verzwaring van de controle op roetfilters is een belangrijke maatregel uit het Schone Lucht Akkoord. 

BOVAG heeft in december zorg geuit over de invoering van de Nederlandse roetdeeltjestest voordat er Europese regelgeving is. Dit zou kunnen betekenen dat bedrijven twee keer moeten investeren in een roetdeeltjestester, eerst een conform de Nederlandse eisen en vervolgens in een Europese versie, met mogelijk andere vereisten. Bovendien zou dit betekenen dat auto’s die in Nederland worden afgekeurd, wel in andere Europese landen door de keuring komen. Daarop heeft Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) een motie heeft ingediend, die werd aangenomen door de Tweede Kamer. Van Veldhoven wil de invoering van de roetfiltertest alsnog door laten gaan om gelijke tred te houden met buurlanden die de test ook de komende jaren gaan invoeren. Wel voert Van Veldhoven een aantal aanpassingen door. 

Aanpassingen

Bij de invoering van de apk-roetfiltertest ligt de focus op voertuigen waarin met opzet een roetfilter is verwijderd of niet goed functioneert. De volgende aanpassingen zijn doorgevoerd: 
  • Voor dieselauto’s vanaf 2015 wordt de afkeurnorm versoepeld van 250.000 naar 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter.
  • De overgangsregeling voor dieselpersonenauto’s van vier jaar wordt verruimd naar zes jaar,  (2011-2016).
  • De invoering van de nieuwe apk-test wordt uitgesteld van 1 januari 2022 naar 1 juli 2022.

Procedure afmelden roetfilters bij RDW 

Van Veldhoven wil met de branche onderzoeken of er een snelle procedure kan komen voor het afmelden van roetfilters bij RDW. Dit biedt de mogelijkheid om de roetfiltertest als een pré-controle uit te voeren, zodat voor dieselauto’s met roetfilter de apk inclusief de eventuele keuze van de automobilist om het filter af te melden op één dag kan worden gedaan.

Op verzoek van de autobranche komt er een vrije keuze voor de aanschaf van een deeltjesteller. Apk-bedrijven die hier niet voor kiezen, zijn niet verplicht om hierin te investeren. Zij mogen dan alleen geen moderne diesels (vanaf 2011) meer keuren.  

Download de brief van de staatssecretaris

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring