De pagina wordt geladen...
Nederland moet wachten op Europese regelgeving over de roetfiltertest, in plaats van per 1 juli 2022 al een ‘eigen’ test in te voeren bij de apk. Dit zou immers kunnen leiden tot rechtsongelijkheid tussen Europese burgers. Naar verwachting zullen meer dan 100.000 auto’s in Nederland afgekeurd worden, die in buurlanden wel door de keuring komen. Bovendien zou dit kunnen betekenen dat ondernemers twee keer moeten investeren, eerst in een Nederlandse deeltjesteller en dan in een Europese roetdeeltjestest. Deze zorg deelde BOVAG met Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (VVD). Hij heeft daarop een motie ingediend, die is aangenomen door de Tweede Kamer. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven neemt hier in de komende weken een besluit over.
Het streven is om per juli 2022 een nieuwe roetfiltertest in de Nederlandse apk op te nemen, op basis van het aantal roetdeeltjes. Deze test zorgt er naar verwachting voor dat 100.000 tot 125.000 auto’s bij de apk afgekeurd worden, die in andere Europese landen wel door de keuring komen. De eigenaren van deze auto’s worden daarmee op hogere kosten gejaagd. Met de motie vraagt Remco Dijkstra (VVD) samen met Wytske Postma (CDA) te wachten op de Europese regelgeving die in de maak is, die ervoor gaat zorgen dat in Europa alle dieselvoertuigen op eenzelfde manier worden beoordeeld. In de motie wordt gevraagd om in de tussentijd te focussen op automobilisten die het roetfilter doelbewust uit hun voertuigen hebben laten verwijderen en hen te bestraffen.
Er is nog niet bekend hoe de Europese roetdeeltjestest eruit komt te zien, en er kan niet gegarandeerd worden dat deze overeenkomt met de Nederlandse test. Ondernemers lopen daardoor het risico om twee keer in een roetfiltertest te moeten investeren, wat onwenselijk is.
De invoering van de deeltjesteller staat in een ministeriële regeling. Anders dan bij een wet heeft de staatssecretaris geen toestemming van de kamer nodig om de regeling te laten ingaan. Dat betekent dat de staatssecretaris, in dit geval Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de motie naast zich neer zou kunnen leggen. De verwachting is dat Van Veldhoven binnen een paar weken een besluit neemt.
Download
de motie.