Onderzoek: ‘Door hoge uitstroom personeel staat toekomst autobedrijven op het spel’

Laatste update 23 december 2021 Leestijd: 4 min

Als autobedrijven zich niet aanpassen aan veranderingen op de arbeidsmarkt dreigt een leegloop van personeel. Die conclusie trekt organisatieadviesbureau Vibber, na onderzoek in de autobranche over medewerkersbetrokkenheid en werkgeluk. Daaruit blijkt dat jonge medewerkers (tot 30 jaar) gelukkig zijn met hun werkzaamheden maar weinig binding voelen met hun werkgever. Ze stappen daardoor relatief snel over naar een andere werkgever, vaak buiten de branche. Vibber adviseert autobedrijven om meer werk te maken van het behoud van personeel, door de medewerker meer centraal te stellen en meer in te spelen op wensen van nieuwe generatie zoals flexibele arbeidstijden.

Vibber vroeg medewerkers van autodealers en universelen, onder wie veel BOVAG-leden, de betrokkenheid (de binding met het bedrijf) en hun werkgeluk een cijfer te geven. Ze gaven hun werkgeluk een 7,6 maar de betrokkenheid een 6,2, wat lager is vergeleken met andere branches. 55 procent van het personeel binnen het autobedrijf geeft een onvoldoende voor de medewerkersbetrokkenheid. Werkplaatspersoneel geeft gemiddeld zelfs een onvoldoende voor betrokkenheid, namelijk een 5,2. “De conclusie is dat medewerkers het werk dat ze doen heel leuk vinden, maar dat het ze niet zo veel uitmaakt bij welke werkgever ze dat werk doen”, licht Joël van den Doel van Vibber toe. “Vooral bij jonge medewerkers en BBL-studenten zien we daardoor veel jobhoppers.”

'Sta open voor flexibele werkuren'

Vibber adviseert diverse mogelijkheden waarmee ondernemers jongeren beter aan hun bedrijf kunnen binden. “Een hele concrete is om meer flexibiliteit te bieden in de arbeidsuren. Jongeren die kinderen krijgen bijvoorbeeld hebben behoefte aan flexibele werktijden, maar in de autobranche is dat vaak onbespreekbaar. En dus zie je dat ze naar branches overstappen die dat wel bieden zoals de installatietechniek. Zonnepanelenbedrijven bijvoorbeeld zijn populair omdat de uren flexibel zijn en omdat het goed betaalt. Sta dus open voor 32 uur of minder, want 40 uur is niet realistisch meer.” 

Mens centraal in plaats van processen

De sleutel tot het behoud van personeel is medewerkers centraal zetten in plaats van processen, betoogt Vibber. “De kern is: geef ze meer vertrouwen en laat de controle wat meer los. Geef medewerkers ruimte om mee te denken over hoe het beter kan, betrek hen meer bij besluitvorming in het bedrijf, behandel ze als een gelijkwaardige collega en ga met hen in gesprek over hun wensen en behoeften”, licht Van den Doel toe. 

Andere aansturing

“Jonge medewerkers hebben een andere aansturing nodig, zij willen niet klakkeloos taken uitvoeren maar zelf een oplossing bedenken. Een chef werkplaats zou bijvoorbeeld veel meer in de vragende vorm kunnen werken dan opdrachten uitdelen: ‘Deze auto geeft een geluidje in de bocht, kun je onderzoeken hoe dat komt? In plaats van: ‘Dit moet je doen om het op te lossen’. Dat is spannend, maar de praktijk leert dat mensen die je vertrouwen geeft veel gemotiveerder zijn en zich meer betrokken voelen bij hun werk. Hoe meer betrokken, des te groter het werkgeluk. En hoe groter het werkgeluk, des te productiever mensen zijn.”

Meer weten?

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring