Over-The-Air-technologie (OTA) vraagt om actie van autobedrijf en schadeherstelbedrijf

Laatste update 09 september 2020 Leestijd: 4 min

Technische ontwikkelingen hebben grote impact op het verdienmodel van autobedrijven en schadeherstelbedrijven. Na rapportages over de gevolgen van elektrische voertuigen (EV) en Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) brengt BOVAG nu de gevolgen van Over The Air-technologie (OTA) in kaart. Met deze technologie kunnen fabrikanten op afstand updates uitvoeren, zoals dat nu bijvoorbeeld al gebeurt bij smartphones. Door OTA besparen fabrikanten kosten en verminderen zij veiligheidsrisico’s, maar tegelijk vergroot de OTA-technologie hun grip op voertuigen, berijders én de keten. Ondernemers zullen meer dan ooit, zélf grip moeten zien te houden op voertuigen en klanten, blijkt uit het OTA-rapport.

De totale markt voor onderhoud en reparatie verandert door OTA, EV en ADAS; die zal kleiner worden en de fabrikant kan steeds meer zaken rechtstreeks oplossen. Het autobedrijf kan hierdoor buitenspel komen te staan. OTA kan echter ook nieuwe verdienmodellen creëren, waar zowel fabrikanten als retailers van kunnen gaan profiteren. Bekijk het complete rapport Het effect van OTA op het aftersales businessmodel.

Dossier OTA

De uitdagingen en kansen van OTA verschillen per branche, een kort overzicht:

Onafhankelijk merkkanaal

Voor het onafhankelijke kanaal betekent de komst en groei van OTA dat ondernemers op dit gebied (nog) meer de samenwerking op zullen moeten zoeken. Met collega’s, met dealerbedrijven of met een formule. Daarbij is het erg belangrijk dat ondernemers zich verdiepen in de toegang tot fabrikantendata. Een nieuw platform – dat BOVAG op dit moment ontwikkelt samen met RAI Aftermarket, opleidingspartijen, grossiers en vakmedia – gaat daarbij uitkomst bieden.

Merkdealer

Vooruitlopend op de ontwikkelingen ten aanzien van OTA is het voor dealers raadzaam om in gesprek te gaan met hun importeur. Hoe zien zij de ontwikkelingen en de rol van en samenwerking met dealerbedrijven? Daarnaast is het belangrijk dat dealers relevant blijfven voor de klant. Wanneer zij, in hun aandeel in de klantreis, een excellente en onderscheidende klantbeleving weten te creëren, zijn zij aantrekkelijk voor en versterken zij hun positie ten opzichte van de fabrikant of importeur. Voor dealerbedrijven die ook vreemd merk occasions verkopen en onderhouden is het eveneens belangrijk dat zij zich verdiepen in de techniek en toegang tot data. Het platform dat BOVAG op dit moment opricht samen met RAI Aftermarket, opleidingspartijen, grossiers en vakmedia kan daarbij uitkomst bieden.

Schadeherstelbedrijven

Bedrijven in de schadeherstelbranche kennen veel sturing vanuit verzekeraars en leasemaatschappijen. Daarmee is voor hen het directe klantencontact, zoals bij dealer- en garagebedrijven, minder doorslaggevend bij OTA. De toegang tot fabrikantendata is hier essentieel. Schadeherstelbedrijven met merkerkenning(en) of die samenwerken met dealerbedrijven hebben hier een voordeel. De afhankelijkheidspositie van schadeherstelbedrijven die niet investeren in toegang tot data of samenwerking wordt alleen maar groter. Daarom is het nieuwe BOVAG-programma - waarbij zij (meer) toegang (krijgen) tot OE-data en praktische tips - zeker ook voor deze groep ondernemers interessant. 

Blijf up-to-date

Het blijft zaak om uzelf en uw medewerkers te verdiepen in de ontwikkelingen die nu al op u afkomen. Blijf uzelf dus ook updaten. Lees in het dossier Impact technische ontwikkelingen op aftersales de drie onderzoeken OTA, EV en ADAS. En ga hiermee aan de slag.

Dossier Impact technische ontwikkelingen aftersales

In een artikel in het aankomende septembernummer van de BOVAG krant gaan we uitvoerig in op het OTA-onderzoek. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring