Impact technische ontwikkelingen op aftersales

Laatste update 09 september 2020 Leestijd: 6 min

09 Over the air-technologie (OTA)

Voor de auto is de OBD (On Board Diagnostics)-poort altijd de belangrijkste verbinding met de buitenwereld geweest. Auto’s zijn tegenwoordig steeds meer ‘connected’, waarbij data steeds meer Over The Air (OTA) verzonden en zelfs uitgewisseld wordt. Vergelijk het met een smartphone waarbij de software-updates op afstand en online verzorgd worden door bijvoorbeeld Apple, zonder tussenkomst van de winkel waar de smartphone is aangeschaft. De fabrikant heeft door de komst van OTA veel meer directe toegang tot de berijder dan tot nu toe het geval was. BOVAG deed onderzoek naar OTA: de snelheid waarmee de ontwikkelingen gaan en wat dat betekent voor onafhankelijke autobedrijven, merkdealers en schadebedrijven.

De hedendaagse auto beschikt over veel computers en regelunits. Die worden allemaal aangestuurd door software. Softwarefouten (bugs), nieuwe versies (van bijvoorbeeld navigatiekaarten) of nieuw toegevoegde functionaliteiten zorgen ervoor dat de software regelmatig ge-update moet worden. Maar ook bijvoorbeeld na reparatie aan een trekhaak moeten sensoren opnieuw ingeleerd worden. Ook dit zal steeds meer over the air gaan plaatsvinden.

Hoe groot is de impact van OTA op de markt?

Dat OTA zal toenemen is een feit. Uit onderzoek dat BOVAG liet uitvoeren blijkt dat in 2025 in een realistisch scenario 70% van het totaal aantal verkochte nieuwe personenauto’s is uitgerust met SOTA ((applicatie)software over the air). Dat zijn 280.000 voertuigen op een totaal van 400.000. Van het totale wagenpark hebben dan 1,1 miljoen personenauto’s SOTA. Applicatiesoftware voor auto’s kun je vergelijken met wat Microsoft Office is voor een computer. Naast software wordt er ook firmware over the air geüpload. Firmware van een auto is te vergelijken met Windows, het besturingssysteem, van een computer.  De cijfers over FOTA lopen minder hard op, maar ook daar is de opwaartse trend waarneembaar. In 2025 heeft volgens een realistisch scenario 35% van alle verkochte nieuwe personenauto’s FOTA. In 2030 heeft 80% van alle nieuw verkochte auto’s FOTA. Het totaal aantal personenauto’s met FOTA is dan 1,8 miljoen; zo’n 22% van het totale wagenpark. Maar wat betekenen dezen cijfers voor ondernemers werkzaam in het onafhankelijke kanaal of als merkdealer?

OTA en het onafhankelijke kanaal

Voor het onafhankelijke kanaal betekent de komst en groei van OTA dat ondernemers hier (nog) meer de samenwerking op zullen moeten zoeken. Met collega’s, met dealerbedrijven of met een formule. Daarbij is het erg belangrijk dat ondernemers zich verdiepen in de  toegang tot fabrikantendata. Het platform Auto’s de Baas, ontwikkeld samen met RAI Aftermarket, opleidingspartijen, grossiers en vakmedia, biedt uitkomst. Centraal staat de toegang tot OE-data en de verschillende partijen die daarbij kunnen helpen. De monteur wordt steeds meer een diagnosticus. Dat vraagt om andere competenties: een verandering van mechanische kennis naar meer affiniteit en kennis van soft- en hardware. Ook van ondernemers in het onafhankelijke kanaal worden andere capaciteiten gevraagd. Maar wat in ieder geval moet blijven is de focus op de klant. Zorg ervoor dat u uw klant kent en daarmee zelf in contact blijft, zodat u de goede klantrelatie verder uitbouwt. Hoe alles rond OTA zich zal ontwikkelen is niet exact te voorspellen. Het is zaak dat u als ondernemer wendbaar blijft en zich bewust bent van de veranderingen die gaande zijn.  

OTA en de merkdealer

Ook bij merkdealers is die wendbaarheid van toepassing. Vooruitlopend op de ontwikkelingen ten aanzien van OTA is het raadzaam om in gesprek te gaan met uw importeur. Hoe zien zij de ontwikkelingen en de rol van en samenwerking met dealerbedrijven? Is er nagedacht over alternatieve vergoedingsmodellen bij updates en het activeren van opties over the air? Kunt u samen tot nieuwe verdienmodellen komen? Daarnaast is relevantie belangrijk voor u als merkdealer. Zorg dat u relevant blijft voor de klant. Wanneer u, in uw aandeel in de klantreis, een excellente en onderscheidende klantbeleving weet te creëren, bent u  aantrekkelijk voor en versterkt uw positie ten opzichte van de fabrikant of importeur. Voor dealerbedrijven die ook vreemd merk occasions verkopen en onderhouden is het eveneens belangrijk dat zij zich verdiepen in de techniek en toegang tot data. Het platform www.autosdebaas.nl dat BOVAG ontwikkelde samen met RAI Aftermarket, opleidingspartijen, grossiers en vakmedia kan daarbij uitkomst bieden. Centraal daar staat de toegang tot OE-data en de verschillende partijen die daarbij kunnen helpen. Blijf nadenken over nieuwe verdienmodellen of wellicht het anders inrichten/optimaliseren van je bedrijfsprocessen.

OTA en schadeherstelbedrijven

Schadeherstelbedrijven kennen veel sturing vanuit verzekeraars en leasemaatschappijen. Daarmee is voor hen het directe klantencontact, zoals bij dealer- en garagebedrijven, minder doorslaggevend bij OTA. De toegang tot fabrikantendata is hier essentieel. Schadeherstelbedrijven met merkerkenning(en) of die samenwerken met dealerbedrijven hebben hier een voordeel. De afhankelijkheidspositie van schadeherstelbedrijven die niet investeren in toegang tot data of samenwerking wordt alleen maar groter. Daarom is het nieuwe BOVAG-programma - waarbij (meer) toegang (krijgen) tot OE-data en praktische tips daarbij centraal staat - zeker ook voor deze groep ondernemers interessant. 

Informatietaak

Het blijft zaak om uzelf en uw medewerkers te verdiepen in de ontwikkelingen die gaande zijn en nu  al op u afkomen. Zeker bij de veranderingen die EV, ADAS (Advanced Driver Assistence Systems) en OTA met zich meebrengen voor consumenten kunt u als retailer een belangrijke rol spelen. Als ondernemer is er juist voor u een informatietaak weggelegd als het gaat om uitleg of duiding van nieuwe technologie. Hoe kan ik het beste thuis mijn auto opladen? Wat kan ik nu al met mijn auto om mijn rijgemak te vergroten? Waarom moet er een software-update plaatsvinden nadat er een trekhaak is geplaatst? Als u de juiste antwoorden heeft, houdt u toegevoegde waarde voor de klant.

Blijf up-to-date

Blijf uzelf dus ook updaten. Lees de drie onderzoeken die BOVAG liet uitvoeren naar de impact op aftersales van de komst van EV, ADAS-systemen en OTA. En ga hier vervolgens mee aan de slag.

Download hieronder het onderzoek naar de impact van OTA

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring