Europees onderzoek naar toegang in-vehicle voertuigdata gaat beginnen

Laatste update 20 november 2020 Leestijd: 4 min

De Europese Commissie start met een onderzoek naar de toegang tot in-vehicle voertuigdata. Het is de eerste stap naar regelgeving die autobedrijven, lease- en verhuurbedrijven een eerlijkere toegang tot voertuigdata moet verzekeren. BOVAG is hier verheugd over en zal via de koepels CECRA en Leaseurope deelnemen aan het onderzoek.

In-vehicle data is informatie die de auto of gebruiker zelf genereert over techniek, verkeersveiligheid, beveiliging en entertainment. Wie eigenaar is van de data is op dit moment onduidelijk, want specifieke regels ontbreken. Fabrikanten eigenen zich de data toe en stellen ze zeer beperkt beschikbaar aan autobedrijven en andere stakeholders, terwijl deze data voor hen steeds belangrijker wordt. Zij kunnen er extra producten en diensten ontwikkelen voor consumenten. Denk aan voorspelbaar onderhoud, diagnose op afstand en software-updates. Dat is reden voor de Europese Commissie om wetgeving te maken die de toegang tot in-vehicle data aan derden beter regelt.

Onderzoek opmaat voor wet

De eerste stap naar wetgeving is een onderzoek naar hoe de markt voor in-vehicle voertuigdata er nu uitziet en zich ontwikkelt. De Europese Commissie heeft diverse stakeholders waaronder autobedrijven, vertegenwoordigd door CECRA, en lease- en verhuurbedrijven via Leaseurope gevraagd om een vragenlijst in te vullen. Deze ‘consultatie’ moet uiterlijk 3 december 2020 zijn afgerond. De reacties worden in december/januari door een onderzoeksbureau verwerkt in een rapport dat in februari 2021 wordt opgeleverd aan de Europese Commissie. Zij zal aan de hand van dit rapport een wetsvoorstel schrijven over eerlijke toegang tot in-vehicle data. 

RMI van EV’s

In het kielzog van het onderzoek zal de commissie ook de regels voor de toegang tot voertuigreparatie- en onderhoudsdata (RMI) van EV’s tegen het licht houden. RMI-data is noodzakelijk om auto’s te kunnen (blijven) onderhouden of te repareren. Fabrikanten zijn verplicht om deze voertuigdata beschikbaar te stellen aan autobedrijven, maar het blijkt voor hen lastig om de juiste data op het juiste moment te verkrijgen. Oorzaak zijn onduidelijke regels over hoe snel, op welke manier en tegen welke kosten fabrikanten de data beschikbaar moeten stellen. Autobedrijven komen hierdoor steeds meer buiten spel te staan.

Consument bepaalt

BOVAG, lid van CECRA en Leaseurope, is verheugd over de uitnodiging voor het in-vehicle data-onderzoek. Geert Brummelhuis, branchemanager van BOVAG Autodealers: “We pleiten er via CECRA in Brussel al jaren voor dat universele autobedrijven en dealers betere toegang krijgen tot voertuigdata. En dat de consument de regie krijgt over in-vehicle data; dat de eigenaar of bestuurder mag bepalen wie toegang krijgt tot deze data. Dat we nu worden uitgenodigd om aan het onderzoek deel te nemen geeft er blijk van dat de EU ons standpunt serieus neemt.”

Data is macht

BOVAG en CECRA willen dat de consument kan bepalen met wie hij zijn in-vehicle data deelt. “Om dit mogelijk te maken hebben we meegedacht over een zogeheten secure On-board Telematics Platform (OTP)”, legt Jan-Willem van der Linden, dataspecialist bij BOVAG uit. “Dat is een onafhankelijke oplossing in de auto waardoor de data die de auto genereert kan worden gedeeld met toestemming van de gebruiker. Het voordeel is dat autobedrijven met zo’n OTP de fabrikant niet meer om toestemming tot toegang hoeven te vragen. Nu staat de data namelijk op de server van fabrikant, de zogeheten extended vehicle.”

Lees in dit artikel meer over waarom het belangrijk is dat autobedrijven toegang krijgen tot data en hoe BOVAG zich hier hard voor maakt.




 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring