Technische informatie
De beschikbaarheid van technische informatie over voertuigen is noodzakelijk voor onafhankelijke autobedrijven én voor dealers die vreemdmerkreparaties doen. Sinds ‘Monti’, de Block Exemption Regulation die de Europese Commissie in 2006 uitvaardigde, zijn fabrikanten verplicht deze informatie beschikbaar te stellen. Fabrikanten hebben er echter belang bij om binnen de grenzen van de wet de toegang tot die gegevens ingewikkeld te maken, omdat dat het voordeel van het eigen netwerk vergroot. Belangenorganisaties voor aftermarketpartijen – verenigd in AFCAR in Europa, met sinds kort een Nederlandse samenwerking – zijn voortdurend bezig om de mazen in de wet te dichten en te zorgen dat deze informatie beschikbaar blijft.
Wat is toegang?
De insteek van de lobby van BOVAG en andere partijen in de AFCAR-alliantie richt zich op het goed regelen van toegang tot data. Maar wat betekent dat precies? “Toegang is niet: alle data altijd hebben”, zegt Geert Brummelhuis. “Toegang zal nooit ongelimiteerd zijn. Soms spelen er wellicht veiligheidskwesties of je moet voldoen aan regelgeving zoals de AVG. Bovendien moet je de berijder overtuigen dat hij zijn data aan jou moet geven. Dat ze bij jou in goede handen zijn én dat jij er een waardevolle dienst mee levert. Belangrijke vragen voor alle autobedrijven zijn dan ook: als je toegang hebt tot bepaalde data, hoe ga je er dan mee om en wat ga je er dan mee doen?”
EDPB wil strenge regulering
Privacywaakhond European Data Protection Board (EDPB) deed half februari voorstellen voor strenge regulering van de datastroom die moderne auto’s produceren. BOVAG is blij met deze stap maar vindt het te eenzijdig vanuit privacy ingestoken. Het gaat namelijk om meer. De data heeft ook waarde en daarom is de consument de enige die de regie hierop mag hebben.
Lees hierover meer op mijn.bovag.nl/data.
Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 2-2020.