Radar wijst op missers inzake garantie in advertenties en showroom

Laatste update 12 maart 2020 Leestijd: 3 min

Tv-programma Radar legde in de uitzending van afgelopen maandag met behulp van de verborgen camera bloot dat het in online advertenties en verkoopgesprekken in de showroom regelmatig mis gaat inzake juiste voorlichting over garantie en non-conformiteit. Wat BOVAG betreft aanleiding voor autobedrijven om zich nog eens goed in de regels te verdiepen en de interne regels en procedures waar nodig aan te scherpen.

Met name twee zaken vielen op in de uitzending: in enkele gevallen bleek de belofte dat de advertentieprijs inclusief garantie was, in de showroom niet te worden waargemaakt, en moest de klant alsnog bijbetalen voor garantie. En dat kan en mag niet.

Daarnaast bleek de uitleg van de wettelijke rechten die een klant heeft als hij afziet van garantie (de zogenoemde non-conformiteitsregels), niet afdoende of zelfs volstrekt onjuist. En ook dat is niet acceptabel.
Algemeen directeur Peter Niesink van BOVAG gaf in de live-uitzending tekst en uitleg. Hij moest daar helaas bevestigen dat diverse BOVAG-leden serieus in de fout gingen en nam ook het woord misleiding in de mond.

De uitzending is via deze link terug te kijken.

Wees helder

Peter Niesink: "BOVAG-leden moeten volstrekt helder zijn in advertenties en in de showroom. Het is belangrijk dat beloftes op een eigen site of occasionsite in de showroom worden waargemaakt. Dus als een advertentieprijs inclusief garantie is, kan het nooit zo zijn dat een klant daar in de showroom alsnog voor moet bij betalen." Het is zaak dat autobedrijven en met name de verkopers zich nog eens goed verdiepen in de regels rond non-conformiteit, aldus de BOVAG-directeur. "Kortweg komt het er op neer dat als een klant afziet van garantie, het dan beslist niet zo is dat die klant geen enkel recht meer heeft. Garantie tot om de hoek is onzin. De Europese regels rond conformiteit - wij noemen dat de wettelijke bescherming - bepalen dat een product moet doen wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. En als er een defect optreedt binnen zes maanden na aankoop, dan dient de verkoper te bewijzen dat dat defect te verwachten was. Kan hij dat niet, dan zal hij moeten opdraaien voor de reparatie."

Hoe zit het ook al weer?

In dit dossier staat helder op een rij hoe het ook alweer zit met non-conformiteit.


Hier staat hoe het zit met all-in prijzen, meeneemprijzen, rijklaarmaakkosten en garantie:

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring