Instructies inzake corona, uw bedrijf, medewerkers en klanten 

Laatste update 16 maart 2020 Leestijd: 3 min

De overheidsmaatregelen om de Corona-verspreiding terug te dringen, zijn voor bedrijven soms lastig toe te passen. BOVAG geeft hieronder een suggestie hoe hier mee om te gaan. De uiteindelijke beslissing is echter aan de eigenaar/directie van het bedrijf. Let wel: als er in het bedrijf een ondernemingsraad is, zal een afwijking van de gebruikelijke manier van werken wel met de ondernemingsraad moeten worden besproken. 

Productie/onderhoudspersoneel 

  • Productie- en onderhoudspersoneel kan en mag in de werkplaats aan het werk zijn, mits zij gezond zijn. Ook APK’s kunnen gewoon doorgaan. Echter, bij lichte gezondheidsklachten moet een medewerker naar huis gaan en desnoods naar huis worden gestuurd. 
  • Zorg voor een werkomgeving waarin medewerkers op ruime afstand (anderhalve meter of meer) van elkaar kunnen werken. Dat geldt ook voor afstand tot klanten en bijvoorbeeld leveranciers en steekproefcontroleurs. 
  • Vermijd fysiek contact.  
  • Zorg voor voldoende ontsmettingsmateriaal. 
  • Werk met handschoenen aan. 
  • Ontsmet regelmatig oppervlaktes die door de klant veelvuldig worden aangeraakt, zoals stuur, versnellingspook, portiergrepen, sleutels, enz. Doe dat bij inname van het voertuig en als het voertuig weer afgeleverd wordt. 
  • Houd toiletten, wasbakken, kantines , klantenwachtruimtes, showroomwerkplekken en receptiebalies extra schoon. 
  • Houd ook tijdens koffie en lunchpauzes afstand van elkaar. 
  • Neem te allen tijde de geldende hygiëneregels in acht. 

Kantoorpersoneel 

  • Als thuiswerken kan, dan heeft dat de voorkeur. 
  • Zet fysieke afspraken met klanten en leveranciers om in telefonische afspraken. 
  • Richt zo mogelijk een digitale werkomgeving in. 
  • Zorg dat thuiswerkers goed en actief aangesloten blijven op personeel dat wél in bedrijf aanwezig is 

 Klanten 

  • Besteed extra aandacht aan klanten. Gebruik social media en WhatsApp. Doe extra mailings voor bijvoorbeeld onderhoud en verkoop. U kunt hierbij gebruik maken van de mailing die voor veel bedrijven in Caremail klaar staat. Zie hier de voorbeeldbrief.
  • Geef in de mailings aan dat u veilig werkt en hygiëneregels in acht neemt. Maar dat u dit ook van de klant verwacht: dat als de klant lichte klachten heeft hij/zij telefonisch contact opneemt. 
  • Houd fysiek afstand tot klanten, legt dat ook uit. Maak daarom aanvullende afspraken met klanten wanneer zaken meer uitleg behoeven zoals bij het afleveren van een auto. 
  •  Biedt haal- en brengservice aan. 

Is er hulp voor ondernemers? 

Ja die is er. Er is onder meer de mogelijkheid om de tijdelijke maatregelen Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) aan te vragen en er is borgstelling voor kredieten. Alle hulp en maatregelen houdt BOVAG bij op mijn.bovag.nl.

En natuurlijk kunnen BOVAG-ondernemers bellen met BOVAG Ledenadvies: 030-6595300. De komende periode is Ledenadvies bovendien open van 8:00 tot 20:00. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring