Communiceren in tijden van crisis – 9 tips 

Laatste update 18 maart 2020 Leestijd: 3 min

Met het coronavirus komt er een stortvloed aan nieuwsberichten en vragen op ondernemers en werkgevers af. Het is zaak intern en richting klanten transparant en met gepaste regelmaat, vanuit een centraal punt te communiceren. Een aantal tips van de communicatiespecialisten van BOVAG: 

  1. Crisisteam  - Wijs een of meerdere verantwoordelijken binnen de eigen organisatie aan die het nieuws monitoren, verzamelen en schiften. Niet alles is relevant. 
  2. Kanaliseren - Zorg dat iedereen binnen (en desnoods buiten) de organisatie de betreffende informatie hier naartoe stuurt, zodat dit niet de hele dag door naar alle collega’s wordt gestuurd. 
  3. Afstemming  - Prik dagelijks een vast moment waarop de binnengekomen informatie wordt beoordeeld samen met de leidinggevende(n); herschrijf de informatie desnoods in eigen woorden. 
  4. Vaste momenten - Communiceer vanuit één centraal punt op een vast moment (noodmeldingen uitgezonderd uiteraard) en in een vast stramien de belangrijkste informatie voor medewerkers, klanten en/of leveranciers. 
  5. Doelgroep & frequentie - De frequentie kan per doelgroep verschillen. Medewerkers bijvoorbeeld dagelijks, leveranciers en klanten minder frequent. 
  6. Doelgroep & kanaal - Gebruik bij voorkeur telkens hetzelfde kanaal, bijvoorbeeld e-mail voor de uitgebreide versie en aan externen, en Whatsapp voor updates aan medewerkers over werktijden en bezetting de volgende dag. 
  7. Zakelijk versus persoonlijk - Maak de communicatie zakelijk en feitelijk. Vermijd speculatie. Maar communiceer waar gepast en. Mogelijk af en toe juist ook persoonlijk. Zeker bij veel thuiswerkers kan een persoonlijke video van bijvoorbeeld de directeur heel goed werken. Dat kan gewoon per smart-phone en What’s app. 
  8. Tips - Vraag medewerkers, klanten en leveranciers ook om input en tips, want wie weet zitten er hele goede ideeën tussen. U hoeft niet zelf het wiel uit te vinden en we zitten in feite allemaal in hetzelfde schuitje. 
  9. Denk in scenario's  - Betrek medewerkers in toekomstplannen en bedenk scenario’s en keuzes die gemaakt moeten worden; maar vermijd onnodige speculatie. 
  • Bepaal per scenario welke keuzes u kunt of moet maken. Denk aan de inzet en spreiding van personeel, werktijden, openingstijden, serviceniveau naar klanten etc.
  • Stel een bedrijfscontinuïteitsplan op (inventarisatie van belangrijke processen en risicogebieden zoals gebouwen en bedrijfsmiddelen, ketenafhankelijkheid, automatisering/ICT, aansprakelijkheid, etc.) 
  • Wees transparant over de mogelijke consequenties van de huidige ontwikkelingen, wees reëel, maar voorkomt ongerustheid of paniek. 
Lees ook:

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring