Derde BOVAG Coronamonitor: liquiditeit belangrijkste zorg

Laatste update 15 april 2020 Leestijd: 4 min

BOVAG-leden geven aan dat het werk in de werkplaats nog steeds langzaam afneemt en dat het aantal geannuleerde orders oploopt. Lees hieronder meer bevindingen uit de derde BOVAG Coronamonitor.

BOVAG-Coronamonitor-3-week-14-1170x1369px.png
 

Wat valt op in deze 3e peiling? 

Het werk in de werkplaats neemt nog steeds langzaam af en ook het aantal geannuleerde orders loopt verder op (+13,2%). De verwachtingen voor de arbeidsmarkt lijken iets gestabiliseerd, het aantal ondernemer dat denkt vanwege Corona afscheid te moeten nemen van medewerkers is gedaald met 11,1%. Liquiditeit blijft de belangrijkste zorg van de BOVAG-leden, het gemiddelde omzetverlies als gevolg van Corona is 46,5%. Om dit verlies financieel te dragen, verwacht 80,9% van de BOVAG-bedrijven tussen nu en 3 maanden extra krediet nodig te hebben.

Ondanks alles zijn de meeste BOVAG-ondernemers nog positief over de afloop van deze crisis, 71,9% van de ondernemers heeft er vertrouwen in dat hun bedrijf door deze crisis heen komt. Daarvoor zoeken BOVAG-leden een groeiende mate steun bij hun accountant én bij BOVAG (+5,4%). Ook zien we een stijging in het aantal leden dat gebruik maakt van de hulpregelingen van de overheid, zoals de NOW-regeling. Een deel van de leden ondervindt problemen bij het aanvragen van de NOW-regeling. Met name grotere bedrijven met diverse bedrijfsactiviteiten, zoals autodealerholdings, dreigen door hun structuur buiten de boot te vallen. Ook seizoensgebonden ondernemers, zoals caravan- en camperbedrijven, past de huidige regeling niet. 

De BOVAG Coronamonitor is een wekelijkse ledenpeiling waarmee BOVAG de impact van het Coronavirus op de BOVAG-bedrijven in kaart brengt. Die informatie is namelijk essentieel voor onze belangenbehartiging om op landelijk niveau te werken aan een passende set aan steunmaatregelen.

Extra vragen over steun van banken

BOVAG wil dat leden, als zij aankloppen bij hun bank voor steun, geen last hebben van onnodige regeldruk. En dat zij snel en goed geholpen worden met hun (financierings-)probleem. Daarom is BOVAG in gesprek met de NVB: Nederlandse Vereniging van Banken. Om bij leden op te halen waar zij mogelijk tegenaan lopen in het contact met hun bank, heeft BOVAG in deze derde Coronamonitor leden een aantal extra vragen gesteld. Daaruit blijkt dat het merendeel van de BOVAG-leden vooralsnog positief is over het contact met hun bank in deze periode. Een kwart van de leden (25,6%) met een lopende financiering heeft bij zijn bank een aanvraag gedaan voor uitstel van aflossing/rentebetaling en die ook gekregen: 31,0% voor 4 maanden en 64,4% voor 6 maanden. 

Prioriteiten in onze belangenbehartiging 

Uit deze Coronamonitor maken we op dat BOVAG komende week van de volgende punten prioriteit moet maken:
  • Verruiming/versoepeling van de TOGS-regeling;
  • Betere voorlichting over de verschillende hulpregelingen, bijbehorende criteria en hoe ondernemers hier gebruik van kunnen maken;
  • Aanpassingen NOW-regeling, zodat seizoensgebonden bedrijven, zoals caravan- en camperbedrijven, en bedrijven met diverse bedrijfsactiviteiten ook gebruik kunnen maken van deze regeling.

De Veelgestelde Vragen van dit moment: NOW-regeling

De tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor behoud van Werkgelegenheid (NOW) is een tegemoetkoming in de loonkosten voor bedrijven die nu omzetverlies lijden. Bedrijven die aan de voorwaarden voldoen, kunnen binnen twee tot vier weken een voorschot verwachten. Sinds 6 april is het noodloket voor aanvraag NOW geopend. Hier kunt u een tegemoetkoming van de loonkosten aanvragen. BOVAG maakte voor u een stappenplan voor de aanvraag en zette de veelgestelde vragen over deze regeling op een rij. Bekijk hier  het stappenplan en de veelgestelde vragen over NOW.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring