BOVAG onderzoekt de impact van ADAS en OTA op de werkplaats

Laatste update 25 januari 2019 Leestijd: 2 min

BOVAG doet dit voorjaar onderzoek naar de gevolgen voor de werkplaats van systemen die de rijtaak ondersteunen en die op afstand diagnose kunnen stellen en onderhoud kunnen doen. Afgekort: ADAS en OTA.

Dat de komst van elektrisch vervoer impact heeft op het autobedrijf werd vorig jaar al door BOVAG in kaart gebracht. Parallel daaraan zijn er nóg twee belangrijke technologische ontwikkelingen die vooral gevolgen hebben voor de werkplaats: Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) en ‘Over the air (OTA)’-connectiviteit. Hoe groot die impact zal zijn, gaat BOVAG dit voorjaar onderzoeken. 

Onderhoud op afstand

OTA-technologie werkt op basis van sensoren en actuatoren die onderhoud op afstand mogelijk maken. Voor updates aan de software van een auto, hoeft deze dus niet meer fysiek in de garage te staan, ze kunnen zelfs rijdend worden uitgevoerd. Wat betekent zoiets voor de bezetting van de werkplaats en voor het personeel? 

Meer ICT-kennis

Ook ADAS zorgt voor verandering, met name van de aard van de werkzaamheden in de werkplaats. Van mechanische klussen naar meer elektrotechnisch werk, bijvoorbeeld. Daarvoor zal er anders opgeleid personeel nodig zijn die over een stevige ICT-basiskennis beschikt.

Om leden te helpen deze ontwikkelingen te duiden en in te schatten hoe groot de impact precies is, doet BOVAG dit voorjaar onderzoek naar ADAS en OTA. De opgedane kennis wordt uiteraard met u gedeeld via bijeenkomsten, BOVAGkrant en mijn.bovag.nl. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring