Elektrisch vervoer en de impact op het autobedrijf

Laatste update 10 april 2018 Leestijd: 5 min

01 De impact van EV op het autobedrijf

De elektrisch aangedreven auto zal een flinke impact krijgen op het autobedrijf. Hoe groot die impact is, heeft BOVAG nu becijferd.

Voor autobedrijven die merken voeren die actief zijn met elektrische aandrijving en die zich richten op het segment van jonge auto’s tot zo’n zes jaar, zal de impact behoorlijk zijn en al snel komen. De branche gaat veranderen en wordt meer hightech, zoveel is zeker.

Om ondernemers te helpen zich tijdig voor te bereiden op de doorbraak van elektrisch vervoer heeft BOVAG een rekentool ontwikkeld, waarmee ze de impact op de aftersales van hun bedrijf kunnen berekenen. Ook zal BOVAG tijdens diverse bijeenkomsten en programma’s leden begeleiden bij de keuzes die ze moeten maken om toekomstbestendig te zijn.

Hoe groot is de impact op aftersales voor personenauto’s?

BOVAG heeft op basis van een rekenonderzoek, uitgevoerd door VMS | Insight, drie toekomstscenario’s beschreven variërend van conservatief, gangbaar tot progressief, waarin de impact van elektrisch vervoer op de werkplaats in het autobedrijf is beschreven.

Scenario 1: Conservatief scenario personenauto’s
  • Full EV in 2025: 15% van alle nieuwverkopen – 3% van het totale wagenpark.
  • Full EV in 2030: 50% van alle nieuwverkopen – 11% van het totale wagenpark.
  • Impact op aftersales: aanzienlijk negatieve invloed op omzet en margepotentieel. Vooral voor merkdealers met sterk EV-aanbod. Hoe jonger het wagenpark dat het bedrijf in onderhoud heeft, hoe groter de impact.
  • Omzetpotentieel (0-6jr wagenpark) in 2030 ten opzichte van 2017: -25%.

Scenario 2: Gangbaar scenario personenauto’s
  • Scenario conform algemene verwachtingen OEM’s en opinieleiders. Meest realistisch.
  • Full EV in 2025: 25% van alle nieuwverkopen – 5% van het totale wagenpark.
  • Full EV in 2030: 75% van alle nieuwverkopen – 18% van het totale wagenpark.
  • Impact op aftersales: grote negatieve invloed op omzet en margepotentieel. Hoe jonger het wagenpark dat het bedrijf in onderhoud heeft, hoe groter de impact.
  • Omzetpotentieel (0-6 jr wagenpark) in 2030 ten opzichte van 2017: -31%.

Scenario 3: Progressief scenario personenauto’s
  • Zeer disruptief scenario: versnelde energietransitie en sterke stimulering leiden tot vanzelfsprekende vraag.
  • Full EV in 2025: 40% van alle nieuwverkopen – 8% van het totale wagenpark.
  • Full EV in 2030: 100% van alle nieuwverkopen – 27% van het totale wagenpark.
  • Impact op aftersales: zeer grote negatieve invloed op omzet en margepotentieel. Hoe jonger het wagenpark dat het bedrijf in onderhoud heeft, hoe groter de impact.
  • Omzetpotentieel (0-6 jr wagenpark) in 2030 ten opzichte van 2017: -36%.

Hoe groot is de impact op aftersales voor lichte bestelwagens?

Er zijn ook drie scenario’s voor lichte bestelwagens doorgerekend. Het belangrijkste verschil tussen de resultaten van personenauto’s en bestelwagens wordt veroorzaakt door het verwachte toenemende wagenpark bestelauto’s. Die toename komt vooral door de rol van de lichte bestelwagen in de stadsdistributie ten koste van het zwaardere vrachtverkeer.

Scenario 1: Conservatief scenario lichte bestelwagens
  • Full EV in 2025: 10% van alle nieuwverkopen – 3% van het totale bestelwagenpark.
  • Full EV in 2030: 25% van alle nieuwverkopen – 9% van het bestelwagenpark.
  • Impact op aftersales: de groei van het wagenpark compenseert de lagere onderhoudsbehoefte van elektrische voertuigen volledig. Bij jonge bestelauto’s is de invloed wél merkbaar.
  • Omzetpotentieel (0-6 jr wagenpark) in 2030 ten opzichte van 2017: -2%.

Scenario 2: Gangbaar scenario lichte bestelwagens
  • Scenario conform algemene verwachtingen OEM’s en opinieleiders.
  • Full EV in 2025: 25% van alle nieuwverkopen – 7% van het totale bestelwagenpark.
  • Full EV in 2030: 75% van alle nieuwverkopen – 23% van het totale bestelwagenpark.
  • Impact op aftersales: door groei van het wagenpark blijft de totale impact op omzet en margepotentieel beperkt. Bij het jongste wagenpark (0-3 jr) is de invloed desondanks aanzienlijk. Grote regionale verschillen in marktvraag en dienstverlening (stedelijk vs niet-stedelijk.)
  • Omzetpotentieel (0-6 jr wagenpark) in 2030 ten opzichte van 2017: -15%.
Scenario 3: Progressief scenario lichte bestelwagens
  • Zeer disruptief scenario: versnelde energietransitie en sterke stimulering leiden tot vanzelfsprekende vraag.
  • Full EV in 2025: 40% van alle nieuwverkopen – 11% van het totale bestelwagenpark.
  • Full EV in 2030: 100% van alle nieuwverkopen – 35% van het totale bestelwagenpark.
  • Impact op aftersales: grote negatieve invloed op omzet en margepotentieel. Hoe jonger het wagenpark dat het bedrijf in onderhoud heeft, hoe groter de impact.
  • Omzetpotentieel (0-6 jr wagenpark) in 2030 ten opzichte van 2017: -23%.



 

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring