Aftersales Monitor 2023: gemiddeld onderhoudsbedrag EV en PHEV gedaald

Laatste update 04 april 2024 Leestijd: 3 min

De Aftersales Monitor 2023 van BOVAG en RAI Vereniging laat zien dat zowel het aantal onderhoudsmomenten als het bedrag per onderhoudsmoment vorig jaar gestegen is. Uitzondering vormen de elektrische (EV) en plug-in hybride auto’s (PHEV), daarbij daalde juist het bestede bedrag per onderhoudsmoment. 

Het gestegen aantal onderhoudsmomenten (2,1 gemiddeld per auto in 2023, tegen 1,69 in 2021) is te verklaren door het groeiende en verouderende wagenpark. Ten opzichte van 2015 is het wagenpark in 2023 gegroeid met 1,1 miljoen auto’s (+13%) naar 9.407.578 auto’s. Daar komt bij dat de gemiddelde leeftijd van het rijdend wagenpark in Nederland inmiddels 11,7 jaar is. En dat een auto bijna 20 jaar oud als deze gesloopt wordt in Nederland. 

Kinderziektes

Het gemiddelde bedrag per onderhoudsmoment was in 2023 € 334,-, tegen € 319 een jaar eerder. Per auto werd in 2023 over een heel jaar gemiddeld € 701 aan reparatie en onderhoud uitgegeven, tegen € 641 een jaar daarvoor. 

Opvallend is dat EV’s en PHEV’s een geheel ander beeld laten zien. Bij EV’s daalde het gemiddelde onderhoudsbedrag juist van € 292 naar € 263. En bij PHEV’s daalde dat bedrag van € 496 naar € 472. Ter vergelijking: bij auto’s met verbrandingsmotor was het gemiddelde onderhoudsbedrag vorig jaar € 752, tegen € 672 een jaar eerder.

De verklaring hiervoor kan zijn dat de elektrische auto inmiddels een volwassen product is, met minder kinderziektes dan in de eerste jaren van de opkomst van de EV. Daarnaast hebben we vorig jaar een stevige instroom van nieuwe en jong gebruikte EV’s en PHEV’s gezien, en jonge auto’s hebben nu eenmaal een lagere onderhoudsbehoefte dan auto’s met wat meer kilometers op de teller.

Onderzoek

In opdracht van BOVAG en RAI Vereniging ondervraagt Onderzoeksbureau Multiscope maandelijks gemiddeld 7.600 mensen binnen het particuliere, lease (zakelijk en privé) en klein zakelijk segment over onderhoud en reparatie aan hun auto. Met als doel inzicht bieden in het gedrag, de bestedingen, de keuzes en mening van de Nederlandse automobilist met betrekking tot onderhoud en reparatie van de auto. Elk half jaar worden al die gegevens verwerkt in een dashboard voor leden van BOVAG en RAI Vereniging.

BOVAG-leden kunnen hier het complete Aftersales-dashboard raadplegen.

Een selectie van de belangrijkste uitkomsten hebben we in een overzichtelijke samenvatting gezet.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring