Kamerlid Verhoeven wil met branche datamacht grote partijen inperken

Laatste update 13 december 2019 Leestijd: 3 min

“Benadruk de te grote macht van de grote fabrikanten en techspelers in de voertuigdatadiscussie, dat zal in de lobby wellicht meer effect sorteren dan inzoomen op keuzevrijheid voor de consument.” Dat adviseerde D66-kamerlid Kees Verhoeven de brancheorganisaties deze week op het Nationaal Aftersales Congres. Verhoeven wil samen met de branche een initiatiefnota maken over de gevolgen van de machtsconcentratie bij grote partijen in voertuigdata. Daarmee wil hij dit onderwerp beter op de Nederlandse politieke agenda zetten.

Hij deed deze uitspraak naar aanleiding van de oproep die branchepartijen BOVAG, FOCWA, RAI Aftermarket, ANWB,VACO, Verbond van Verzekeraars en VNA (verzameld in AFCAR NL) deze week deden om de zeggenschap over voertuigdata bij de consument neer te leggen. Consumenten moeten de regie hebben over de door hen gegenereerde voertuigdata, maar dat is nu onvoldoende geregeld. De huidige wetgeving is gedateerd en speelt onvoldoende in op het toenemende belang van voertuigdata. Extra handhaving is cruciaal om te borgen dat automotive fabrikanten en grote techbedrijven die nu al een dominante positie hebben in andere markten, die positie niet misbruiken om ook dominant te worden in diensten die mogelijk worden door toegang tot voertuigdata.

Machtsconcentratie

Kees Verhoeven onderstreept dat het goed is als de branchepartijen gezamenlijk optrekken in dit dossier, zoals dat nu in AFCAR NL gebeurt. En om succesvol te zijn, zou ook samenwerking met VNO-NCW nuttig kunnen zijn. Maar belangrijker nog is volgens hem het verleggen van de nadruk in de discussie. Nu ligt deze vooral op keuzevrijheid voor de consument, maar volgens hem is machtsconcentratie en mededinging hier evengoed aan de orde. En met de nadruk op die laatste zaken is Nederlandse wetgeving misschien wel sneller tot stand te brengen. Daarmee lijkt hij te zeggen dat de branche teveel op Europa zit te wachten, terwijl er op nationaal niveau met de juiste boodschap ook veel te realiseren valt. 

Lobby ook in Nederland

De brancheorganisaties vormen de Nederlandse tak van AFCAR, een Europese alliantie voor een eerlijk speelveld in de aftersales market. De gewenste wetgeving zou vanuit Europa moeten komen en daarom wordt deze lobby vooral in Europa gevoerd. Maar met de plannen van D66-kamerlid Verhoeven komt daar verandering in, zo bleek woensdag op het Nationaal Aftersales Congres, waar hij samen met onder andere Gerard ten Buuren namens BOVAG aan een paneldiscussie deelnam. Verhoeven is dossierhouder van onder andere ICT/Privacy/Cybersecurity en Marktordening & Mededinging. In maart van dit jaar diende hij bij de Tweede Kamer een initiatiefnota in over mededinging in de digitale economie. Onder andere BOVAG, Focwa en RAI Aftermarket informeerden hem daarna uitgebreid over het datadossier in de voertuigbranche en de standpunten van de branche. Woensdag zei Verhoeven een nieuwe nota te willen schrijven die specifiek gaat over het machtsevenwicht bij het bezitten en gebruiken van voertuigdata. Deze nota wil hij samen met de branche schrijven, en dat betekent dat BOVAG nu nog beter aangesloten is op dit dossier.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring