Big data

Laatste update 22 augustus 2018 Leestijd: 3 min

01 Big Data

Wat BOVAG betreft heeft de klant de regie over de toegang tot de data die hun met internet verbonden auto genereert. Die internetverbinding opent ongekende mogelijkheden om die klant te laten genieten van zorgeloze mobiliteit op maat – de missie van BOVAG-leden.

De klant centraal stellen betekent dat met behulp van de huidige techniek (internet of things en data) de klant informatie en service wordt verstrekt die het autorijden zorgelozer maakt. Dat kan door informatie en service die ervoor zorgen dat de auto in goede conditie blijft, door informatie over de snelste en goedkoopste verplaatsing en door informatie over aankoop/verkoop.

Privacy

Bij het verzamelen, verrijken en delen van informatie gaat het eerst en vooral om het bieden van keuzevrijheid, het recht dat de data op plek(ken) belandt die je als klant wenst). Daar hoort een belangrijke randvoorwaarde bij: het waarborgen van de privacy: de plicht om te borgen dat (persoonsgevoelige) data niet op plekken belandt waar je als klant niet voor gekozen hebt.

Standpunt

BOVAG is van mening dat de klant de regie dient te hebben over de toegang tot de verschillende data uit zijn connected car, zowel voor data die te herleiden zijn tot een persoon, als tot de auto. Dat betekent dat voor hem invulling moet worden gegeven aan de volgende begrippen:

  1. Transparantie: duidelijkheid over welke data worden gegenereerd, waar de data naartoe gaan en waarvoor de data worden gebruikt.
  2. Opt-out: de mogelijkheid voor de klant om bepaalde datastromen af te sluiten.
  3. Opt-in: de mogelijkheid voor de klant om bepaalde datastromen toe te voegen.

Het standpunt van BOVAG rondom Big Data en de drie begrippen zijn uitgewerkt in een notitie.

Privacy- en toestemmingsformulier

Met de toepassing van de nieuwe privacywetgeving per 25 mei 2018 in het vooruitzicht, zijn steeds meer importeurs en fabrikanten bezig met het voorbereiden van nieuwe dataconvenanten en nieuw privacybeleid. Enkele merken zijn hier zelfs al heel ver mee. Hoewel de nieuwe privacywetgeving op zichzelf al grote invloed heeft op de bedrijfsvoering van dealers, wordt dit effect versterkt door nieuwe dataconvenanten en nieuwe vormen van privacybeleid vanuit de import- en fabrikantenzijde.

Om dealerverenigingen zo goed mogelijk te ondersteunen bij alle data- en privacygerelateerde besprekingen met de importeur, ontwikkelde BOVAG een concreet invulformulier waarmee het overleg over de verwerking van klantgegevens (waaronder persoonsgegevens) kan worden aangaan. Naast het formulier heeft BOVAG een toelichting op het invulbare PDF en de veelgestelde vragen over het privacy- en toestemmingsformulier van BOVAG voor dealerverenigingen beschikbaar.

Op termijn zal dit formulier ook voor de andere bij BOVAG aangesloten branches beschikbaar komen.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring