BOVAG blijft kritisch op gebrek aan sancties in rijschoolbranche

Laatste update 19 september 2019 Leestijd: 3 min

BOVAG juicht de plannen van de overheid toe om het opleidingsniveau van rijinstructeurs te verhogen naar vmbo-tl of vmbo-gl. Maar de mogelijkheid om eindeloos te kunnen herkansen voor de praktijkbegeleiding zonder de bevoegdheid te verliezen, komt volgens BOVAG de professionaliteit en kwaliteit in de branche niet bepaald ten goede. BOVAG heeft daarnaast nogmaals benadrukt dat fundamentelere maatregelen nodig zijn om de rijschoolbranche verder te professionaliseren.

Dit heeft BOVAG via de internetconsultatie aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laten weten. Deze consultatie gaat over de wijziging van het besluit rijonderrichting motorrijtuigen 2009 (BRM), wat deels voortkomt uit de in december aangepaste Wet Rijonderricht Motorvoertuigen (WRM). Het voorstel gaat vooral over praktische aanpassingen rond de bijscholing en het herintrederstraject.

Verhoging opleidingsniveau

BOVAG juicht toe dat het opleidingsniveau om zonder geschiktheidstoets een instructeursexamen te kunnen aanvragen, wordt verhoogd naar minimaal vmbo-tl of vmbo-gl. Daarnaast is BOVAG positief over het aantal praktijkbegeleidingen dat wordt beperkt tot eenmaal in de vijf jaar. Dat daarbij tegelijkertijd het herintrederstraject als uitwijkmogelijkheid onaantrekkelijk wordt gemaakt, is ook een verstandige aanpassing. 

Weeffout

Tegelijkertijd signaleert BOVAG een cruciale tekortkoming als het niveau in de branche structureel omhoog moet. In de nu voorgestelde BRM kan een instructeur eindeloos blijven herkansen voor de praktijkbegeleiding zonder zijn instructiebevoegdheid te verliezen. Het kunnen verliezen van die instructiebevoegdheid zou juist een essentiële stok achter de deur kunnen zijn om een minimale basiskwaliteit van rijscholen en instructeurs te waarborgen. Omdat een Kamermeerderheid hier echter niet voor voelt, wordt dit niet in de BRM opgenomen. BOVAG beschouwt dit als een cruciale weeffout in het systeem.

Meer verbeteringen nodig

Volgens BOVAG zijn er nog meer fundamentele verbeteringen nodig om de rijscholensector en het rijonderwijs verder te professionaliseren, en daarmee ook de verkeersveiligheid te vergroten. Twee denkrichtingen:
  • Er is te weinig toezicht op het naleven van de WRM. Er is een solide systeem van integrale handhaving nodig, met een heldere taakverdeling tussen CBR, politie en ILT. 
  • Voertuigen worden steeds vaker uitgerust met rijtaakondersteunende systemen. Het is noodzakelijk dat opleidingen en examens hier regelmatig op aangepast worden.

Internetconsultatie

BOVAG heeft namens de BOVAG-leden gereageerd op de internetconsultatie. Het ministerie gaat na de internetconsultatie alle reacties doornemen en mogelijk verwerken in de BRM. De verwachting is dat de wet op 1 januari 2020 ingaat.

Lees hier de reactie van BOVAG op de internetconsultatie.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring