Truck Academy valt op bij beleidsmakers in onderwijsveld

Laatste update 31 oktober 2017 Leestijd: 3 min

BOVAG heeft met het initiatief van de Truck Academy de aandacht van het CMMBO (Commissie Macrodoelmatigheid MBO). Deze door de overheid ingestelde commissie kijkt met positieve interesse naar het voorbeeld van de Truck Academy als het gaat om het versterken van samenwerking tussen bedrijfsleven en een ROC.

Specifiek gaat de commissie kijken naar de organisatie van de Truck Academy’s, de ervaringen daarmee en de resultaten van de leerlingen. De komende weken worden er door een gespecialiseerd bureau interviews gehouden met onder andere BOVAG over de visie op beroepsonderwijs, maar ook met de ROC’s én ondernemers. Aad Verkade, branchemanager BOVAG Truckdealers: “Wij hebben met onze Truck Academy’s geanticipeerd op de verbeteringen die nodig zijn in het beroepsonderwijs. De overheid ziet ons als voorloper voor andere sectoren en wil van onze ervaringen leren. Wij hebben al ontdekt dat een goede samenwerking tussen ROC’s en het bedrijfsleven heel essentieel is. Alle partijen moeten de wil hebben om het onderwijs en dus de instroom van goed personeel te verbeteren. Dat betekent dat je als ondernemer ook bereid moet zijn om leerlingen in je bedrijf te nemen en ze naar een aangewezen Truck Academy te sturen. Zelf opleiden van mensen is de sleutel voor personeelstekort in onze branche”

Verschillende manieren

De onderzoekers praten met ondernemers en ROC’s in de regio’s Rotterdam en Amsterdam, omdat er in die plaatsen op verschillende manieren een Truck Academy tot stand is gekomen. “In Amsterdam zijn onze ondernemers een eensgezind collectief, daar draait de Truck Academy inmiddels op volle toeren. In Rotterdam verloopt het net weer even anders. Ook voor BOVAG is het leerzaam straks via de onderzoeksresultaten te leren hoe we het ook zelf nog beter en slimmer kunnen aanpakken.”

Structurele samenwerking

Doel van het onderzoek is om te kijken hoe je een structurele samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven kunt inrichten, waardoor er een gelijkmatige instroom van kwalitatief goed opgeleide jonge medewerkers komt. Verkade: “Daarbij staan wij op het standpunt dat je nooit voldoende leerlingen kunt opleiden. Het is namelijk gebleken dat personeel dat eenmaal in de truckbranche werkt, heel trouw is. En als ze toch afscheid nemen, dan blijkt er voldoende vraag naar hun capaciteiten en kennis in andere branches. Tegelijkertijd blijkt het voor onze branche lastiger om zij-instromers te vinden die de branche binnenkomen. We zullen dus echt meer zelf moeten opleiden, dat staat vast.”

Meer over de Commissie Macrodoelmatigheid MBO >>

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring