Problemen met 2.2 TDCi-motorblok Ford-campers

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Een beperkt aantal campers uitgerust met een 2.2. TDCi-motorblok van Ford van bepaalde bouwjaren vertoont kuren. BOVAG is hierover en over de onrust onder consumenten en in de branche benaderd door leden.

In de zoektocht naar een oplossing voor alle betrokken partijen, draagt BOVAG waar mogelijk haar steentje bij. Ondertussen moet voor individuele probleemgevallen de gangbare (juridische) wegen worden bewandeld. Heeft u als camperbedrijf te maken met dit probleem? Dan adviseren wij u de klachten zo gedetailleerd mogelijk te inventariseren en eventueel uw rechtsbijstandsverzekering in te schakelen. Vaak zal de vervolgstap zijn om degene die u de camper heeft geleverd aan te spreken en eventueel aansprakelijk te stellen. In afwachting van een oplossingsrichting of coulanceregeling van Ford Nederland, kunt u een consument die zich zorgen maakt vragen geduldig te zijn.

Gesprek over coulanceregeling

In sommige gevallen gaat het om gescheurde zuigers. Na verder onderzoek bleken in sommige blokken de inspuitstukken niet optimaal te functioneren. Over de oorzaak hiervan worden de experts het niet eens en ook de meetmethodes over de werking van de inspuitstukken staan ter discussie. Hoewel Ford Nederland formeel geen partij in deze is (het chassis en het blok zijn immers niet via de ’normale’ weg ons land in gekomen), maar wèl direct onderdeel is van de fabrikant, gaat de organisatie nu wel het gesprek aan over een coulanceregeling. Strikte voorwaarde zal hierbij hoogstwaarschijnlijk zijn dat het onderhoud aantoonbaar volgens fabrieksspecificaties is uitgevoerd. Nadere details daarover zullen de komende weken bekend worden.

Ervaart u ook problemen met deze kwestie, dan horen we dat graag via caravancamper@bovag.nl.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring