Scooterbranche mag alsnog voorraad 4-takt Euro 2 en Euro 3 uitverkopen

Laatste update 15 december 2017 Leestijd: 2 min

De scooterbranche mag na 1 januari 2018 alsnog haar voorraden brom- en snorfietsen met 4-taktmotor (Euro 2 en 3) uitverkopen conform de Europese restantvoorraadregeling. Dit besluit heeft staatssecretaris Van Veldhoven vandaag aangekondigd. Hoewel het besluit laat is genomen, zijn RAI Vereniging en BOVAG blij dat er oog is voor het ondernemersbelang en dat er wordt gekozen voor een realistische aanpak.

In de Europese Unie moeten per 1 januari 2018 alle nieuw verkochte scooters aan de schone Euro 4-emissienorm voldoen. Omdat deze Euro 4-scooters nog beperkt leverbaar zijn en om ervoor te zorgen dat de markt aan het einde van dit jaar niet met een groot restantvoorraad blijft zitten, mogen ondernemers in de EU-lidstaten hun voorraden onder strenge eisen gecontroleerd uitverkopen. RAI Vereniging en BOVAG hebben met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgesproken dat alleen nog restanten met 4-taktmotor die voldoen aan Euro 2 en Euro 3 mogen worden verkocht. De verkoop van de minst schone 2-taktscooters is al per 1 januari 2017 vrijwillig door de markt gestopt om de vergroening van het scooterpark te versnellen. 

Terugdraaien

De vorige staatssecretaris besloot tot een totaal verkoopverbod per 1 januari aanstaande, ondanks de Europese regelingen die toestaan dat restanten nog uitverkocht mogen worden. Veel ondernemers hebben op basis van dat besluit dan ook actie ondernomen en flink geïnvesteerd, onder andere door de Euro 2- en Euro 3-scooters uit voorzorg alvast te kentekenen. Het huidige kabinet heeft nu alsnog besloten tot een restantvoorraadregeling, waar BOVAG en RAI Vereniging al lange tijd voor pleitten. Concreet betekent dat nu dus dat de (meeste) 4-taktvarianten van Euro 2- en 3-scooters niet langer per se voor 1 januari op kenteken gezet hoeven worden (2-takt dus wel). Importeurs mogen 10 procent van het aantal voertuigen dat in 2016 en 207 is geregistreerd -met een maximum van 100 stuks per voertuigtype- in de restantvoorraadregeling onderbrengen. De importeurs zullen u komende week informeren welke modellen wel en niet onder regeling vallen. BOVAG gaat uitzoeken of er mogelijkheden zijn om de -naar nu blijkt dus onnodige en overhaaste- kentekening van scooters terug te laten draaien.
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring