Conjunctuurpeiling: Goed eerste halfjaar voor caravan- en camperbedrijven

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Een meerderheid van de caravan- en camperbedrijven zag de resultaten in het eerste halfjaar verbeteren ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Naar verwachting blijven de resultaten voor de tweede helft gelijk aan het niveau van vorig jaar. Daardoor is het ondernemersvertrouwen iets gedaald, zo blijkt uit de conjunctuurpeiling van BOVAG.

De totale omzet is in het eerste halfjaar van 2016 bij 55% van de caravan- en camperbedrijven toegenomen ten opzichte van de eerste helft van 2015, terwijl slechts 10% een omzetdaling rapporteerde. Ook over de ontwikkeling van de winstgevendheid waren de meeste bedrijven positief: bij 53% nam de winstgevendheid toe en bij 14% was er sprake van een afname van de winstgevendheid.

Gelijke resultaten

De verwachtingen voor de tweede helft van 2016 zijn minder positief dan in de voorgaande drie halfjaren, maar zeker niet negatief. De meerderheid van de ondervraagde caravan- en camperbedrijven verwacht dat omzet en winstgevendheid gelijk blijven ten opzichte van de tweede helft van 2015. Het aantal bedrijven dat een verslechtering van de resultaten verwacht is marginaal (minder dan 10%). Door de iets minder positieve vooruitzichten voor het tweede halfjaar van 2016, is het ondernemersvertrouwen onder caravan- en camberbedrijven gedaald van +34 naar +22.

Aan de BOVAG Conjunctuurpeiling over het eerste halfjaar van 2016 deden 947 bedrijven mee, waaronder 62 caravan- en camperbedrijven.


 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring