Jaarcongres: toespraak van voorzitter Gerard ten Buuren in vijf punten

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Razendsnelle technologische ontwikkeling, het opleidingsniveau van monteurs, het belang van klantdata en samenwerking binnen formules. Daarover sprak afdelingsvoorzitter Gerard ten Buuren tijdens het plenaire congresprogramma dinsdag 4 oktober.

1.    De vrije beschikbaarheid van technische informatie

Samen met zusterorganisaties uit onder andere Engeland en Duitsland, voert BOVAG in Brussel een zware lobby voor de vrije beschikbaarheid van technische voertuiginformatie voor alle autobedrijven. Naar aanleiding van het bezoek van Johanna Szychowska (Europarlementariër en in Brussel verantwoordelijk voor Automotive) start BOVAG met onderzoeksbureau McKinsey een traject omtrent de toegevoegde waarde én de rol van het onafhankelijke autobedrijf in de toekomst.  Ten Buuren: “BOVAG is een belangenorganisatie. En dat is op dit moment voor het onafhankelijke kanaal meer dan ooit van belang. Wij kunnen wel denken dat we het allemaal weten, maar in Brussel maken we meer indruk als we ons verhaal met cijfers onderbouwen. Daarom gaan we dit traject in een gerespecteerde club als McKinsey.”
 

2.    De razendsnelle ontwikkeling van Telematica

Ook het vraagstuk rondom Telematica is onderdeel van het traject met McKinsey. Volgens Ten Buuren is de discussie rondom Telematica en de vrije beschikbaarheid van technische informatie geen discussie tussen onafhankelijk autobedrijven en dealers, maar tussen retail en fabrikant. De fabrikant gaat autorijders rechtstreeks benaderen met gegevens uit de auto. Merken als Mercedes zijn hierin al ver. Ten Buuren ziet echter nog geen reden om de alarmklok te luiden: ”BOVAG streeft ernaar dat onafhankelijke autobedrijven op een normale manier kunnen werken. Daar gaan we voor, want daar heeft u wat aan!”
 

3.    Het belang van een actueel klantenbestand

De voorzitter benadrukte in zijn speech dat het op orde brengen en updaten van een actueel klanten-bestand prioriteit nummer één moet zijn. BOVAG begrijpt dat ondernemers het momenteel erg druk hebben. “Niet voor niets hebben we dit jaar alles op alles gezet om het programma zo in te richten dat ondernemers op diverse momenten tijdens het congres konden instappen.” Maar “te druk” was vol-gens Ten Buuren in het geval van het verzamelen van klantdata geen excuus: “Bedenk dat de waarde van uw bedrijf uw actieve klantenbestand is - zelfs als u van plan bent uw bedrijf te verkopen. Een brug of gereedschapskist is overal te koop. Uw klantenbestand is geld waard.”
 

4.    Het opleidingsniveau van monteurs

Goede monteurs worden schaars en het opleidingsniveau blijft vaak achter. Ten Buuren benadrukte dat het up-to-date houden van kennis iets is waar je aan moet blijven werken - ongeacht of medewerkers liever willen sleutelen of moeite hebben om naar een training te gaan. Centrale vraag daarbij is: “Bent u bereid te investeren in een monteur die niet bij de tijd wil blijven?”
 

5.    Samenwerking met andere formules

Steeds meer bedrijven zoeken naar samenwerking, meer merkspecialisatie en meer aansluiting bij de formules. Ten Buuren heeft het tot zijn persoonlijke doelstelling gemaakt om de samenwerking met de verschillende formules te verbeteren. “Die is er volgens mij de afgelopen jaren nauwelijks geweest. Programma’s die BOVAG heeft, zouden wij goed of misschien zelfs wel beter samen kunnen invullen voor u. Dit is mijn handreiking. En ik hoop oprecht dat die wordt opgepakt.”
 
Tot slot: “Ondernemers, dit is wat wij als BOVAG doen. Wij werken aan een eerlijk speelveld en goede randvoorwaarden, maar het is aan u om er ook iets mee te doen !”
 

> Klik hier voor de acties van de sponsoren
> Bekijk hier een film met succesrecepten van collega-ondernemers

> Klik hier voor het fotoverslag


 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring