Ruim twee op de drie Nederlanders heeft gekampeerd

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Uit recent onderzoek door onderzoeksbureau Multiscope in opdracht van Jaarbeurs, BOVAG en KCI blijkt dat 66 procent (oftewel 2 op de 3) van de Nederlanders wel eens heeft gekampeerd. Hieruit kun je opmaken dat Nederland een kampeerland bij uitstek is en blijft. We zijn hiermee het meest ervaren kampeerland van Europa.

Een op de vijf Nederlanders is dit jaar op kampeervakantie geweest en een op de tien Nederlanders die nog niet kampeert is van plan om te gaan kamperen. “We zeggen het al vele jaren, maar met dit onderzoek wordt weer eens duidelijk benadrukt dat kamperen in de lift zit”, aldus Leo Diepemaat van de Kampeer & Caravan Industrie (KCI). “Ook de verkoopcijfers van campers en caravans bevestigen de uitkomsten. Met een groei in nieuwe caravanverkopen en een record aantal campers (100.000) in Nederland is kamperen weer helemaal hot”, zegt Diepemaat enthousiast.

Verkoopcijfers tot en met september

De verkoop van nieuwe kampeerauto’s vertoont in 2016 een duidelijke stijgende lijn: tot en met september zijn 1.343 exemplaren geregistreerd en dat ruim 15 procent meer dan in de eerste drie kwartalen van 2015. Daarnaast verkocht de vakhandel dit jaar tot en met september 5.321 tweedehands kampeerauto’s, oftewel 6,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Niet alleen campers, maar ook caravans genieten van groeiende populariteit. In de eerste negen maanden werden 5.682 nieuwe exemplaren geregistreerd (plus ruim 8 procent). Ook gebruikte caravans blijven het goed doen, 10.152 occasions wisselden de afgelopen drie kwartalen via de vakhandel van eigenaar, in de maand september werd daardoor een groei gerealiseerd van 8,5 procent ten opzichte van 2015.

> Bekijk de cijfers hier in detail

Kampeer & Caravan Jaarbeurs - beursborrel

Deze ontwikkelingen hebben ook een positief effect op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs.
Van woensdag 12 tot en met zondag 16 oktober maken consumenten daar kennis met de nieuwste campers, (sta)caravans, vouwwagens, tenten, innovaties, accessoires en nog veel meer. BOVAG is op van de partij om het BOVAG-merk bij consumenten onder de aandacht te brengen.

Aan het einde van de eerste beursdag vindt wederom de traditionele beursborrel plaats. Leen van BOVAG Caravan- en Camperbedrijven zijn van harte welkom. De borrel wordt dit jaar mogelijk gemaakt door: BOVAG, Isabella, Aveco Verzekeringen, Erwin Hymer Groep, Knaus Tabbert Groep, Jaarbeurs en KCI. Uiteraard zal deze borrel geheel in Duitse stijl plaats gaan vinden aanhakend op het beursthema van dit jaar.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring