Truckfabrikanten veroordeeld tot hoge boete wegens prijsafspraken

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Een groep truckfabrikanten is door de EU veroordeeld tot een 2,9 miljard hoge boete in verband met kartelafspraken in de periode 1997 – 2011.

Eurocommissaris voor Mededinging Margrete Vestager legt de fabrikanten DAF, Daimler, Iveco, MAN en Volvo-Renault de recordboete op, omdat de gemaakte prijsafspraken onderlinge concurrentie beperkten. Bovendien zijn transporteurs hierdoor benadeeld en omdat zij hun kosten weer doorberekenen aan de klanten is er een belangrijk economisch effect van het kartel. Dat krijgt uitdrukking in de hoogte van de boete.

De boete had nog hoger kunnen uitvallen, maar omdat MAN als klokkenluider volledige immuniteit ontving, ontliep deze fabrikant een boete van 1,2 miljard euro. Met een boete van 1 miljard euro kreeg Daimler de zwaarste boete, gevolgd door DAF (752,7 miljoen euro). Volvo-Renault moet 670,5 miljoen euro afrekenen, voor Iveco gaat het om 494,6 miljoen. Eerder kregen kartels in andere sectoren al megaboetes, maar die vallen in het niet bij deze. Zo kregen producenten van televisies en monitoren een boete van 1,4 miljard euro.

De eindgebruiker heeft hier mogelijk nadeel van ondervonden. Maar dealers hebben hier geen voordeel van gehad omdat zij in de keten de truck ontvangen van de fabrikant, inclusief factuur en hem doorleveren en doorbelasten aan hun klant. Dealers kunnen voor een eventueel te hoge prijs door hun klanten dan ook niet verantwoordelijk worden gehouden. De verantwoordelijkheid ligt geheel en al bij de fabrikanten.

BOVAG vindt het spijtig dat de boete terecht komt in algemene middelen van de EU. Los van de schuldvraag vindt BOVAG dat het beter zou zijn dit geld in de vorm van verplichte versnelde investeringen in verregaande innovatie door de fabrikanten ten gunste van de inwoners van de EU te laten komen. BOVAG heeft hier binnen de Europese koepel CECRA ook voor gepleit, maar kreeg voor dit standpunt helaas geen bijval, hoewel het door de ACEA-directie (de koepel van fabrikanten) die bij dat gesprek aanwezig was, wel sympathiek werd gevonden.

Meer informatie
Mocht u als truckdealer vragen krijgen over dit onderwerp van klanten of media, dan vindt u meer informatie onder de 7 veelgestelde vragen of in het bericht 'Als u vragen krijgt over de kartelboete voor truckfabrikanten …'.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring