Maak van online kijker een offline koper

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 3 min

Ontvang je een e-mail met een concrete vraag van een ‘lead?’ Over de montage van een trekhaak bijvoorbeeld? Beantwoord die vraag dan niet alleen zo snel mogelijk, maar breng een gesprek op gang. Zo maak je van een koude lead een hot prospect. Goede kans dat de trekhaak in de loop van de week gemonteerd kan worden.

Michel van Roon, directeur van CRM Automotive Retail, laat tijdens het jaarcongres van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven zien hoe potentiële klanten online betrekkelijk eenvoudig verleid kunnen worden om juist bij jouw onderneming ‘offline’ zaken te doen. “Wees actief op Facebook en dan heb ik het niet over de nieuwste occasions in de bedrijfsvoorraad. Laat daar het sociale gezicht van je bedrijf zien. Zet YouTube in, met een aantrekkelijk bedrijfsfilmpje. Laat zien wat je klanten te bieden hebt. Speel in op het goede gevoel. Daarmee kun je het verschil maken.”

Van Roon is helder als het gaat om e-mails en telefoontjes die binnenkomen naar aanleiding van een websitebezoek door een potentiele lead. “Wees geduldig, ga het gesprek aan en blijf consequent opvolgen. Zo kun je namelijk 89 procent van de leads kwalificeren tot een hot lead. Uiteindelijk kan dat leiden tot een offerte en een order. Door digitaal te denken kun je 1 order op de 6 leads generen.”

Van Roon moedigt ondernemers verder aan de import-occasion te omarmen als een ‘super grote kans’. “Het occasionaanbod is schraal. De kwaliteit van importauto’s is doorgaans goed. Los het tekort aan aantrekkelijke occasions op door goede gebruikte auto’s uit het buitenland aan te bieden.”

Tenslotte private lease. “We moeten ons niet gek laten maken, maar er is wel een consumentenbehoefte”, houdt Van Roon leden de spiegel voor. “Haak erop in. Door er mee aan de slag te gaan. Of door een alternatief aan te bieden in de vorm van onderhoudscontracten. Of zoek samenwerking met een lokale leasemaatschappij. Wees niet bang. Want als je je niet ontwikkelt, dan word je op den duur minder relevant.”
michel-van-roon-(1).jpg

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring