Aftersales: kennis is King

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 4 min

Hoe blijven onafhankelijke autobedrijven competitief in het aftersales traject? Hoe houd je je kennis up to date? Rens de Jong, dagvoorzitter van het jaarcongres in Papendal, vroeg het aan twee ondernemers aangesloten bij een garageformule.

Aan het woord Henk van Hoef van Autobedrijf Florijn (Bosch Car Service) en Jelle Cor Bremer van Autobedrijf Bremer (AD).

Waarom zijn jullie aangesloten bij een formule?
Henk van Hoef: “We waren op zoek naar een partner waarmee we konden samenwerken op het gebied van technische informatie en marketing. Het werd Bosch Car Service, een  prima partner voor ons bedrijf dat al sinds 1955 bestaat. We zijn een persoonlijk en klein bedrijf met zeven medewerkers.”
Jelle Cor Bremer: “Onze onderneming bestaat al sinds 1986, vader en moeder zitten er ook in. Bij ons viel de keuze op AD, voor de extra ondersteuning.”

Hoe kunnen jullie concurrerend zijn in het aftersales traject. Hoe verkoop je de werkplaats?
Henk van Hoef: “Door transparant te zijn. We nemen de klant mee de werkplaats in en laten zien wat we doen. Zo was er een klant die schrok van een bepaald reparatiebedrag. We lieten hem onder de auto kijken wat er aan de hand was. Oeps, nu begrijp ik het, klonk het. We hebben ook onderdelen bij de receptie liggen, een zuiger met een gat bijvoorbeeld. Klanten waarderen die openheid.”

Auto’s worden steeds complexer. Hoe houd je je kennis up-to-date?
Jelle Cor Bremer: “Door scholing te blijven volgen, met je monteurs, Maar het is ook erg verstandig om een goede verstandhouding te hebben met omringende dealers. Dan kun je een potje breken, als je eens met een vraag zit.”
Henk van Hoef: “Beschikken over de juiste technische data is enorm belangrijk. Maar beschik je ook over de juiste kennis. Daar maak ik mij wel eens zorgen over. Kennis is essentieel om veilig aan bijvoorbeeld ABS te kunnen werken.”

Bieden jullie al onderhoud aan voor een vaste prijs?
Henk van Hoef: “Niet bij de intake van een nieuwe klant. Dan beginnen we met een diagnose en een technisch rapport. Waarbij we de klant laten zien wat er nodig is om de auto door de apk te krijgen en wat er nodig is voor onderhoud. Als de auto qua onderhoud op peil is, kun je gaan denken aan onderhoud voor een vaste prijs.”
Jelle Cor Bremer: “Bij ons in het hoge noorden speelt deze vraag nog niet. Dan nog eerder privé lease.”

De auto op afstand uitlezen komt er aan. Kans of bedreiging?
Henk van Hoef: “Wij hebben aan een pilot met Bosch meegedaan. We hebben in enkele auto’s kastjes ingebouwd. Daarmee konden we op afstand een missfire uitlezen. We hebben de klant uiteindelijk kunnen helpen.”
 Jelle Cor Bremer: “De consument moet de keuze houden door wie hij geholpen wil worden.  We moeten in het gat springen en kijken wat er van komt.”

Een klant neemt onderdelen mee naar de werkplaats. Monteren jullie die dan ook?
Henk van Hoef: “Het is voor klanten best lastig de juiste onderdelen te vinden. Ik zie ze regelmatig met de verkeerde onderdelen in onze werkplaats komen.”
Jelle Cor Bremer: “Wij doen het wel, maar zetten wel op de factuur dat het onderdelen betreft die door de klant zijn meegebracht. Maar het gebeurt ook wel dat de klant de verkeerde onderdelen meebrengt. Dan gaan wij het alsnog regelen.”
tweespraak.jpg

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring