Het komt regelmatig voor dat een klant na de aankoop van een auto terugkomt met een defect of klacht. Soms lost u dit op uit coulance, soms onder de BOVAG-garantie of eigen garantie, en soms wegens non-conformiteit. BOVAG is benieuwd hoe vaak een consumenten bij BOVAG-bedrijven een beroep doen op non-conformiteit.
Maar voordat we u dat vragen: wat is ook alweer het verschil?
Wanneer is iets coulance?
Coulance verleent u aan klanten die verder geen aanspraak kunnen doen op (wettelijke) garantie. Deze klant helpt u omdat het bijvoorbeeld een trouwe vaste klant is.
Wanneer is iets non-conformiteit?
Een klant kan zich op non-conformiteit beroepen wanneer de auto die ze hebben gekocht niet voldoet aan wat de klant er redelijkerwijs van mag verwachten. Ook al is er bij de verkoop geen (BOVAG-) garantie gegeven, dan kan een consument alsnog terugvallen op deze ‘wettelijke garantie’. Welke verwachtingen een consument redelijkerwijs mag hebben, hangt af van het product en de omstandigheden, zoals leeftijd/ouderdom van de auto.
Required form 'OAB_peiling_non_conformiteit' does not exist.