Netwerkstudie: blik op de verhuurmarkt tot 2030

Laatste update 22 juni 2023 Leestijd: 6 min

02 Trends en ontwikkelingen verhuurmarkt 

Deze trends en ontwikkelingen in de verhuurmarkt kunt u tot 2030 verwachten:

  • De autoverhuurmarkt groeit in de periode tot 2030 met 6 procent per jaar. Door de flexibilisering van de samenleving neemt het aantal verhuurdagen toe, terwijl ook de dagtarieven stijgen. Dit laatste is een gevolg van toenemende kosten voor de aanschaf en exploitatie van huurauto’s.
  • Bij alle klantgroepen is groei te verwachten. Vooral groot-zakelijk, Nederlandse en internationale toeristen zijn belangrijke drivers bij het aantal verhuurdagen. 
  • De prijzen worden gemiddeld hoger. Deze verwachte stijging van het dagtarief wordt veroorzaakt door toenemende bedrijfskosten en afschrijvingen. Ook de impact van dynamische prijzen, toenemende concurrentie en de verschuiving van het aandeel zakelijk en particulier spelen een rol bij deze prijsstijgingen. 
  • In de verhuurmarkt wordt consolidatie verwacht. 
  • Deelautoconcepten hebben met het huidige verdienmodel moeite om winstgevend te worden. Een verhoging van de prijs lijkt hiervoor noodzakelijk.
  • Deelautoconcepten zijn geen vervanging voor huurauto’s, maar als vervanging van een tweede of derde auto of als aanvulling op het OV.
  • Omdat de verhuurvloot meebeweegt met de vraag naar huurauto’s, blijft de bezettingsgraad relatief stabiel.
  • Door consolidatie en professionalisering van de sector gaan meer bedrijven gebruikmaken van dynamisch prijzen in 2030. Daarbij gaat de techniek van dynamisch prijzen verbeteren.

Groei bij verschillende klantsegmenten

  • De vraag naar personenauto’s bij verhuurbedrijven stijgt gemiddeld met 2,5 procent per jaar tot 2030. De belangrijkste drijfveren voor groei bij de zakelijke klanten zijn de flexibilisering van de vloot, de terugkeer van zakelijke reizigers en een toename van de leasevloot. 
  • Redenen voor een stijging in de particuliere markt zijn: hogere aanschafprijs van auto’s, afname van parkeergelegenheid in steden, elektrificatie van vloot, terugkeer en toename van toerisme.
  • Redenen voor een stijging in de zakelijke markt zijn: vooral bij mkb en zzp’ers stijgt aantal verhuurdagen bestelwagens, gevolg van de komst van Zero Emissie Zones en stijgende kosten van bezit, groei aantal internationale/zakelijke reizigers via luchthavens. 

Ontwikkelingen lange(re) termijn

  • Door de groei van het aantal werknemers en de toenemende behoefte aan flexibele mobiliteit stijgt de vraag naar huurauto’s.
  • De vraag naar regelmatige verhuur en deelconcepten stijgt. Drie belangrijke oorzaken zijn: de toename van de rijbevoegde bevolking, de toename van het aantal mensen met een rijbewijs, terwijl bestuurders jonger dan 50 jaar minder auto’s bezitten, in zeer sterk stedelijke gebieden wordt het gebruik van deelvervoer steeds meer gestimuleerd en het bezit van een eigen auto ontmoedigd.
  • Tijdelijke mobiliteit boven bezit: de relatief hoge kosten van autobezit, milieuaspecten en veranderende consumentenbehoefte drijven de vraag naar autodelen. Overigens is de verwachting dat de geplande invoering betalen naar gebruik in 2030 de vraag naar verhuur en deelgebruik niet zal stimuleren. 
  • Deelconcepten beschikken over steeds meer auto’s. Het lijkt er echter op dat deze geen vervanging voor een huurauto zijn, maar een aanvulling op het OV of als een extra auto.
  • De exacte invoering en vormgeving van Zero Emissie Zones is nog onzeker. De verwachting is wel dat deze voornamelijk rond steden een grote impact zal hebben.

Prijsontwikkelingen bij het dagtarief

  • De gemiddelde verhuurprijzen stijgen tot 2030, het dagtarief van een personenauto gaat naar €69 en een bestelwagen naar €91. De oorzaak van deze prijsstijgingen zijn de toegenomen kosten en - in mindere mate - dynamische prijzen. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat het grootste gedeelte van deze toegenomen kosten kan worden doorberekend, zonder dat dit een groot negatief effect heeft op de vraag. 
  • Dagtarieven verschillen sterk. Factoren hierbij zijn de verhuurlengte, het seizoen en de locatie.
  • Momenteel liggen de zakelijke tarieven 15 procent onder particuliere tarieven. Oorzaken zijn volumekortingen en een langere verhuurlengte. De verwachting is dat dit verschil (minstens tot 2030) blijft.
  • De gemiddelde kosten van autoverhuurbedrijven (exclusief afschrijvingen) groeien in 2030 naar verwachting tot gemiddeld €44 per personenauto per dag.

Uitdagingen tot 2030

De verhuurmarkt laat tot 2030 goede vooruitzichten zien. Toch heeft de branche te maken met uitdagingen die van grote invloed kunnen zijn op het businessmodel van verhuurbedrijven. 

  • De marge van een verhuur- en deelautobedrijf komt in 2030 onder druk te staan. Dit komt door toenemende afschrijvingen en financieringslasten.
  • Omdat de restwaardeontwikkeling onzeker is, liggen er risico’s bij de toekomstige verkoopprijs en de opbrengst van een auto.
  • Hogere inkoopprijzen en een terugval in de occasionmarkt kunnen zorgen voor oplopende afschrijvingen.
  • Buy-backs gaan meer voorkomen en worden naar verwachting weer aantrekkelijker, terwijl ‘at risk’-aankopen een risico geven op verhoogde afschrijvingen.
  • Dankzij omnichannel en Mobility-as-a-Service verschuift het verdienmodel van een fabrikant van eenmalige verkoop naar een continue inkomstenstroom.
  • Door het opschuiven van de fabrikant in de waardeketen hebben verhuurders in de toekomst minder aankoopkanalen voor voertuigen. Bovendien nemen fabrikanten meer regie bij de verkoop van voertuigen.
  • De verwachte restwaarde stijgt minder dan de groei van de catalogusprijs op nieuwe auto’s.
  • Omdat het productietekort van nieuwe auto’s afneemt, zal de restwaarde op korte termijn verslechteren.

Elektrificatie van voertuigen

  • De groei van elektrificatie van voertuigen zorgt voor minder onderhoudsbeurten op jaarbasis, waardoor minder vraag is naar vervangend vervoer bij reparatie en onderhoud, vooral door leasebedrijven.
  • Voor het toenemende aantal EV’s moet laadinfrastructuur aangelegd of uitgebreid worden. Ondernemers moeten deze investering grotendeels zelf doen. 
  • Extra belemmering hierbij is dat in veel gebieden het elektriciteitsnet ‘vol’ zit (zogenaamde netcongestie).
  • Ten slotte gaat regelgeving bij EV de verhuurmarkt beïnvloeden (onder andere introductie van Zero Emissie Zones).

Veranderingen bij de marktstructuur

Momenteel is de verhuurmarkt gelijkmatig verdeeld tussen grote internationale en nationale autoverhuurders, leasemaatschappijen en lokale spelers.

  • De verwachting is dat lokale verhuurders marktaandeel gaan verliezen, terwijl nationale verhuurders marktaandeel kunnen winnen. 
  • Door consolidatie van kleinere, lokale autoverhuurders en de toenemende invloed van fabrikanten, neemt de concurrentie toe.
  • Autofabrikanten proberen hun positie in de waardeketen uit te breiden om zo meer onderhandelingsmacht te krijgen.

Downloads

 

Lees ook:



Ga terug naar de landingspagina van het dossier

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring