De pagina wordt geladen...
Elke maand worden er door bezoekers miljoenen zoekfilters gebruikt op viaBOVAG.nl om hun ideale voertuig te vinden. Door slim in te spelen op deze voorkeuren vergroot je de zichtbaarheid van jouw advertenties en daarmee de kans op een succesvolle verkoop. Hieronder enkele opvallende inzichten uit de 500 meest gebruikte zoekfilters in het eerste kwartaal van 2025.
Benzine is veruit het populairste en is goed voor ruim 48 procent van alle zoekopdrachten met een filter voor de aandrijvingsvorm. Daarna volgen hybride voertuigen met ongeveer 35 procent en volledig elektrische auto's met zo’n 11 procent. Diesel wordt duidelijk minder gezocht en wordt nog maar in 6 procent van de gevallen geselecteerd.
Ook qua transmissie is de voorkeur duidelijk: automaat wordt in 76 procent van de zoekopdrachten gekozen, tegenover 24 procent voor handgeschakeld. De consument zoekt gemak en comfort, iets om in je voorraad en advertentieteksten rekening mee te houden.
Prijsfilters worden zeer veel gebruikt. Consumenten zoeken vooral auto's onder:
Daarnaast zijn er veel zoekopdrachten naar nog scherper geprijsde voertuigen tot € 5.000, € 7.000 en € 12.500.
Toyota en Volkswagen blijven koplopers binnen de zoekopdrachten op viaBOVAG.nl, gevolgd door merken als Mercedes-Benz, Hyundai en Peugeot.
Populaire modellen zijn onder meer de Nissan Qashqai, Volkswagen Polo, Mazda CX-5, maar ook modellen als de Hyundai i10 en i20 en de Peugeot 2008 worden veel gezocht.
Er wordt actief gezocht naar auto's vanaf bouwjaar 2020. Ook de filters op kilometerstand worden vaak toegepast, bijvoorbeeld:
Consumenten hebben duidelijk een voorkeur voor jonggebruikte occasions.
Opties zoals stoelverwarming, parkeercamera’s, panoramadak, cruisecontrol en airco zijn belangrijk bij de zoektocht. Ook Apple CarPlay en Android Auto scoren hoog.
Consumenten hechten veel waarde aan zekerheid bij hun aankoop. Dit zien we duidelijk terug in het gebruik van de zoekfilter "12 maanden BOVAG Garantie".
Auto’s die worden aangeboden met garantie springen er direct uit in de zoekresultaten en hebben een duidelijke voorkeur bij consumenten. Door voertuigen actief aan te bieden met BOVAG Garantie of een andere vorm van garantie maak je jouw voorraad aantrekkelijker en verlaag je de drempel voor aankoop. Bovendien draagt garantie bij aan een professionelere uitstraling en een hogere klanttevredenheid.
Naast zoekopdrachten door particulieren zien we dat er ook flink wordt gezocht naar voertuigen die aantrekkelijk zijn voor de zakelijke rijder. Filters zoals "Btw verrekenbaar" en "Financiering beschikbaar" worden veelvuldig op viaBOVAG.nl gebruikt.
Dit biedt kansen voor autobedrijven om gericht hun zakelijke aanbod onder de aandacht te brengen. Denk hierbij aan youngtimers, compacte bedrijfswagens en SUV’s die fiscaal interessant zijn.
Door in je advertenties expliciet te vermelden dat btw-verrekening mogelijk is of financieringsopties beschikbaar zijn, vergroot je je bereik onder deze groep kopers aanzienlijk. Nu extra relevant door de recent verbeterde zichtbaarheid van de zakelijke voertuigen op viaBOVAG.nl.
Controleer jouw huidige advertenties op viaBOVAG.nl en optimaliseer op basis van deze inzichten! Heb je hulp nodig? Neem gerust contact op met het viaBOVAG.nl-team via adverteerders@viabovag.nl of bel (030) 202 82 22 (keuzemenu 2).