De pagina wordt geladen...
Let op: In deze Q&A kunnen niet alle mogelijke vragen die in individuele gevallen spelen, concreet worden beantwoord. Deze vragen zijn dan ook uitsluitend bedoeld om een aantal veelvoorkomende vragen in algemene zin te beantwoorden. De antwoorden zijn slechts indicatief bedoeld. Het zal van de feiten en omstandigheden afhangen hoe individuele situaties exact beoordeeld zullen (moeten) worden.
Dit zal afhangen van de vraag of er voldoende vouwwagens op voorraad zijn om af te leveren en van de specifieke situatie bij CampooZ. De curator beslist uiteindelijk hoe hiermee wordt omgegaan. Het is verstandig je tot de curator te wenden.
Aan de curator dient duidelijk te worden gemaakt dat de vouwwagens al betaald zijn en dat je ze wilt komen ophalen. Maar let op: de curator beslist uiteindelijk hoe hiermee wordt omgegaan. Als de levering nog niet plaats heeft gevonden, dan is het een reëel risico dat de vouwwagen (ook al is deze al betaald) niet meer wordt geleverd. Maar zoals gezegd: het is verstandig je tot de curator te wenden, aangezien de curator beslist hoe hiermee wordt omgegaan. Geef de curator indien mogelijk dan ook aan dat je de bestelde vouwwagens nader kunt specificeren, zodat het voor de curator duidelijk is welke specifieke vouwwagen(s) je betaald hebt. Zorg ervoor dat je de curator ook de relevante bewijsstukken stuurt.
Als het gaat om aanbetalingen: deze zullen (naar verwachting) helaas niet worden terugbetaald. Ter hoogte van de aanbetaling kan wel een vordering worden ingediend bij de curator. De kans dat hierop wordt uitbetaald is echter klein.
Dit is nog mogelijk. Klanten moeten echter wel geïnformeerd worden over het ontbreken van fabrieksgarantie (zie de vraag hieronder). Het is raadzaam om dit schriftelijk vast te leggen. Als de vouwwagens nog niet zijn betaald, dan kan de curator deze waarschijnlijk opeisen maar het zou ook kunnen dat deze alsnog aan de curator betaald moeten worden. Eventueel geleden schade kan hierbij mogelijk worden verrekend.
Het kan zijn dat je nog nieuwe vouwwagens in de showroom en/of op voorraad hebt en dat je deze om welke reden dan ook niet meer wilt verkopen (bijvoorbeeld vanwege de problematiek rondom de fabrieksgarantie, zie vraag hieronder). De vraag is dan of je nog van deze vouwwagens af kunt. Misschien kun je de koopovereenkomst ontbinden, zodat de curator de vouwwagens moet terugnemen. Of dit kan, hangt van de specifieke feiten en omstandigheden af. Ook de (eventuele) contractuele afspraken kunnen hierbij relevant zijn. Verder moet bij eventuele ontbinding (indien dat mogelijk is) worden gekeken naar de vraag of jede vouwwagens al geheel of volledig betaald hebt. Als de ontbinding lukt, moet je er namelijk rekening mee houden dat de curator de betreffende vouwwagens weliswaar terug zal moeten nemen, maar dat eventuele aanbetalingen niet aan je terugbetaald zullen worden. Ter hoogte van de aanbetaling kan wel een vordering worden ingediend bij de curator. De kans dat hierop wordt uitbetaald is echter klein. Zie ook de vraag hierboven over betaalde vouwwagens.
In zijn algemeenheid geldt dat je bij de aankoop van een nieuw product recht hebt op fabrieksgarantie en wettelijke garantie. In dit geval kan de fabrikant niet meer instaan voor de fabrieksgarantie, dus zal de klant vaak bij de verkoper uitkomen op grond van de wettelijke garantie (conformiteit) en, indien van toepassing, op grond van een eventueel door de verkoper zelf verstrekte garantie.
Gaat het artikel voortijdig stuk zonder dat het de schuld van de klant is, dan kan de klant aankloppen bij de verkoper. De koper heeft recht op de zogenaamde wettelijke garantie. Indien de klant recht heeft op de wettelijke garantie, is de verkoper verplichtom het product te vervangen of te repareren. Als dit niet mogelijk is, heeft de klant recht op teruggave van (een deel van) zijn geld.
Volgens het centraal insolventieregister zijn de curatoren voor ‘Campooz’:
Zie voor meer informatie: Centraal Insolventieregister
Als het goed is, zijn dit de curatoren die je (via andere kanalen) ook al hebt vernomen. Mocht je hier twijfel over hebben, dan raden wij je aan om z.s.m. na te gaan bij welke curator je terecht kunt voor jouw situatie.
Neem contact op met je rechtsbijstand en/of advocaat als je nog aanvullende of andere vragen hebt over jouw eigen specifieke situatie. Voor bepaalde vragen kun je wellicht ook contact opnemen met de curator.