De pagina wordt geladen...
Werk jij of je medewerker aan Electronic Control Units, sleutels, contact- of deursloten van voertuigen, dan heb je een SERMI-certificaat nodig. Sinds 1 april 2024 bundelt en vervangt het SERMI-certificaat alle merkspecifieke antidiefstalcertificaten. Dit is een voortvloeisel uit Europese wetgeving. In dit dossier vind je veelgestelde vragen en antwoorden.
Om te kunnen te programmeren of coderen aan (bestel)auto-, camper- en vrachtwagenonderdelen die te maken hebben met diefstalpreventie, kon je voorheen een certificaat aanvragen via de fabrikant van het voertuig. Sinds 1 april 2024 is er het SERMI-certificaat, dat alle merkspecifieke certificaten vervangt. Je kunt geen merkspecifieke antidiefstalcertificaten meer aanvragen of verlengen. Heb je een SERMI-certificaat nodig, dan kun je bij een onafhankelijk certificeringsbedrijf (Conformiteits Beoordelende Instantie, CBI) terecht die de aanvraag onderzoekt en het certificaat uitreikt. Zowel jij als werkgever als de medewerkers die daadwerkelijk aan de betreffende onderdelen van een voertuig werken, moeten een SERMI-certificaat hebben. Dealers die voertuigen van een vreemd merk repareren en toegang willen hebben tot deze data van andere merken, dienen ook een SERMI-certificaat aan te vragen.
Het SERMI-certificaat is vernoemd naar het Europese samenwerkingsverband van fabrikanten en onafhankelijke autobedrijven: het Forum for Access to Security Related Vehicle Repair and Maintenance Information (SERMI). BOVAG is nauw betrokken bij SERMI en ondersteunt de invoering ervan.
Je vraagt je SERMI-certificaat aan bij één van de volgende certificeringsinstanties:
Let op: het aanvragen van een certificaat is niet in een dag geregeld, dus begin er snel mee.
BOVAG-leden kunnen gebruikmaken van tien procent korting op hun aanvraag. De speciale URL en/of van toepassing zijnde kortingscode vind je op deze pagina (exlusief voor leden).
Om een aanvraag succesvol in te kunnen dienen moet je de volgende zaken kunnen overleggen:
Het certificaat is persoonlijk, dus ook jouw medewerker moet op persoonlijke titel het certificaat aanvragen. De goedkeuring van jouw medewerker is gekoppeld aan de goedkeuring van jouw bedrijf, dus als je als ondernemer geen SERMI-certificaat hebt, kan jouw medewerker deze ook niet aanvragen.
Als je je SERMI-certificering aanvraagt bij één van de drie geselecteerde CBI’s (zie hierboven), dan dien je alle formulieren die vereist zijn te uploaden in het speciale portal dat jouw CBI daarvoor gebouwd heeft. Het is dus raadzaam om eerst alle benodigde documenten te verzamelen, voordat je online je aanvraag gaat indienen.
Het kost tijd voordat je SERMI-certificering geregeld is, dus doe je aanvraag bijtijds.
SERMI vervangt het bestaande certificaat van de individuele fabrikanten waarmee je kunt werken aan onderdelen die te maken hebben met diefstalpreventie. Het is een universeel toepasbaar certificaat voor alle merken die in de EU verkocht worden. Sinds 1 april 2024 is SERMI de standaard in Nederland en verdwijnen de individuele certificaten.
Voor elk merk moest je eerst aparte antidiefstalcertificaten aanvragen bij de fabrikant/importeur. Dat was nodig omdat elke fabrikant zijn eigen eisen stelt aan het bedrijf en aan de monteurs. Al die losse aanvragen kostten bedrijven veel tijd en geld. De Europese Unie heeft fabrikanten en onafhankelijke autobedrijven daarom gevraagd om de certificeringen te vervangen door één antidiefstalcertificaat dat recht geeft op toegang tot de betreffende data bij alle voertuigfabrikanten.
Het certificaat kan interessant zijn voor alle bedrijven die aan auto’s, lichte en zware bedrijfswagens, campers en opleggers (voertuigklasse M, N en O) werken. Zoals:
Als je sleutelt, codeert of programmeert aan anti-diefstalgerelateerde zaken zoals sloten, sleutels, GPS-signaal, af-fabriek alarmsystemen en de sensoren die daarmee gemoeid, zijn heb je daar een SERMI-certificaat voor nodig. Ook als je gebruik maakt van een remote service (bijvoorbeeld Autoniveau, GMTO, Jifeline) heb je zelf ook een SERMI-certificaat nodig.
Je vraagt je SERMI-certificaat aan bij één van de volgende certificeringsinstanties:
BOVAG-leden kunnen gebruikmaken van een korting op hun aanvraag. De speciale URL en/of van toepassing zijnde kortingscode vind je op deze pagina (exclusief voor leden).
Voor het eigen merk hoeft dat niet. jouw aftersalescontract met je fabrikant voorziet hierin. Wil je diefstalgerelateerde werkzaamheden uitvoeren aan ‘vreemd merk’ auto’s, dan is een certificaat wel noodzakelijk.
Ten eerste dien je getrainde medewerkers te hebben. Opleidingsniveau: autotechnicus niveau 2 of twee jaar aantoonbare ervaring als automonteur. Voor ruitschadeherstelbedrijven geldt de opleiding ‘Werken met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS)’ en voor schadeherstelbedrijven de opleiding ‘DTC Carr’ (Auto elektronica). Medewerkers beschikken over een eigen e-mailadres en een eigen mobiele telefoonnummer. Je dient te beschikken over een zogenaamde Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en je maakt geen reclame voor of verkoopt activiteiten die de emissie van voertuigen aanpassen en motortuning. Daarnaast dient iedere SERMI-gecertificeerde persoon een legitimatiebewijs te hebben.
Om een aanvraag succesvol in te kunnen dienen moet je de volgende zaken kunnen overleggen:
Dit kun je aanvragen middels deze link, waarbij je onder 1.2. Doel van de aanvraag het volgende moet aanvinken/invullen:
Ook een vof moet een VOG RP aanvragen.
Bij doel aanvraag (2.2) kun je het volgende aanvinken/invullen:
Algemeen screeningsprofiel (2.4b) aanvinken. Volgende tabblad de risicogebieden aanvinken:
De aanvraag die je doet bij één van de drie gecertifieerde CBI’s is in eerste instantie volledig online. Als je alle documenten hebt geüpload en jouw certificeringsinstantie heeft deze goedgekeurd, dan ontvang je de desbetreffende SERMI-certificaten. Eigenlijk zijn dit speciale toegangscodes met een unieke persoonsherkenning (E-digidentity). Vanaf de ontvangst van deze codes kan je medewerker het certificaat installeren en kan je bedrijf aan de slag met SERMI. De keuringsinstantie is daarnaast verplicht je eenmaal in de vijf jaar fysiek en ter plaatse te schouwen. Deze schouwing vindt onaangekondigd plaats en duurt gemiddeld zo’n twee tot drie uur. De medewerker is niet verplicht om hierbij aanwezig te zijn. Wel moeten alle noodzakelijke documenten ter plaatse aanwezig zijn. Deze worden gecontroleerd door de medewerker van de keuringsinstantie.
Het certificaat is vijf jaar geldig, maar kan ingetrokken worden bij onjuist gebruik. Bijvoorbeeld door het uitlenen van een certificaat aan een collega.
De kosten van een certificaat voor het bedrijf en een medewerker kost ongeveer € 1.000,- per vijf jaar. Via BOVAG kun je korting ontvangen, daarover vind je hier meer informatie.
Ja, voor het werken aan SERMI-gerelateerde werkzaamheden moet een dossier aangelegd worden, waarbij de volgende zaken vastgelegd dienen te worden:
Tip: dit kan tijdens een onaangekondigde inspectie opgevraagd worden, dus zorg ervoor dat deze dossiers snel terug te vinden zijn.
Iedereen die SERMI-gerelateerde reparaties aan een voertuig uitvoert, heeft een SERMI-certificaat nodig. Het certificaat is niet tussen de monteurs uitwisselbaar.
Diegene die het certificaat ontvangt (en dus gebruikt) moet de applicatie ten behoeve van het certificaat op de mobiele telefoon installeren. Hiervoor krijgt diegene een mail van de keuringsinstantie met een link naar de applicatie en het certificaat.
Wacht op de mail van de keuringsinstantie. Hierin staat een link naar de applicatie en het certificaat. Doe dit niet vooraf in verband met dubbele registratie en daarbij extra kosten.
Ja, dat is inderdaad mogelijk. De app hoeft niet opnieuw geïnstalleerd te worden, het SERMI-certificaat wordt naast het bestaande certificaat ingelezen.
Heb je een vraag die hier niet bij staat? Neem dan contact op met BOVAG Ledenadvies via ledenadvies@bovag.nl. Ook kun je de officiële website (in het Engels) van SERMI in Brussel raadplegen: vehiclesermi.eu.