De pagina wordt geladen...
In Nederland zijn meer dan 8.000 bedrijven BOVAG-lid. Een goede keuze dat je ook lid wilt worden van BOVAG. Hieronder vind je:
Stappen om BOVAG-lid te worden
Tijdens het gesprek is aangegeven dat je een aantal stappen moet doorlopen om BOVAG-lid te kunnen worden. Deze stappen vind je hieronder overzichtelijk op een rijtje.
Kosten lidmaatschap
De kosten voor het BOVAG-lidmaatschap zijn afhankelijk van jouw situatie. Op basis van jullie bedrijfsactiviteiten, het aantal fte en het eventuele aantal vestigingen stellen we het bedrag vast. Het definitieve contributiebedrag ontvang je na de verwerking van jouw lidmaatschapsaanvraag. Het BOVAG-lidmaatschap kun je overigens per kalenderjaar opzeggen.
De eerste stap om BOVAG-lid te worden is het invullen van het aanvraagformulier. Deze vind je in de bijlage.
Digitaal invullen en ondertekenen
Printversie invullen en ondertekenen
Wil je het formulier printen en invullen? Dat kan ook.
Vervolg na terugsturen aanvraagformulier
Wanneer ik jullie BOVAG-aanvraagformulier ontvangen heb, dan nemen we direct jullie aanvraag in behandeling. Is deze gecontroleerd en in orde?
Heb je vragen? Neem dan gerust contact op via telefoonnummer 030-6595208 of info@bovag.nl.
Na het controleren en goedkeuren van het aanvraagformulier en na het invullen van de BOVAG Lidmaatschapscheck (een online vragenlijst die per e-mail wordt toegestuurd) neemt een extern en onafhankelijk bedrijf (Vibber) contact met je op om een afspraak voor een schouwing te maken.
Bij deze schouwing moet je een aantal documenten laten controleren:
VOG aanvragen voor een BV, NV, CV of VOF:
Houd er rekening mee dat de aanvraag voor een VOG enkele weken kan duren. Wacht dus niet en doe direct een aanvraag - wanneer je deze nog niet hebt. Er zijn twee soorten VOG’s: voor rechtspersonen en voor natuurlijke personen. Screeningsautoriteit Justis is als enige bevoegd om VOG-aanvragen te beoordelen en VOG’s af te geven.
Let op!
Gebruik altijd onderstaande link voor het aanvragen van een VOG RP. Er zijn namelijk commerciële partijen die een VOG voor jouw bedrijf aan kunnen aanvragen, maar hiervoor betaal je altijd extra geld. Het aanvragen van een VOG is eenvoudig en kun je zelf doen.
De aanvraag voor een VOG RP duurt ongeveer 8 weken en kost € 207,00
Een VOG Rechtspersoon (VOG RP) is voor een NV, BV, CV en VoF. Deze moet je als bedrijf zelf aanvragen bij Justis. Een VOG RP aanvragen doe je hier. (Voor het lidmaatschap van een brancheorganisatie moet je bij vraag 1.2 het tweede vakje ‘lidmaatschap branchevereniging’ aanvinken.)
VOG aanvragen voor een eenmanszaak:
De aanvraag voor een VOG NP duurt 1 tot 4 weken en kost € 33,85. Een VOG Natuurlijke Personen (VOG NP) is voor eenmanszaken, zzp’ers en werknemers. Deze aanvraag kan BOVAG digitaal voor je klaarzetten, daarvoor doen wij bij Justis een aanvraag.
Wil je hier gebruik van maken? Stuur dan een e-mail naar info@bovag.nl met als onderwerp ‘VOG NP’. Vermeld daarin jouw voorletters, achternaam, e-mailadres en bedrijfsnaam.
Houd er rekening mee dat de aanvraag voor een VOG enkele weken kan duren. Wacht dus niet en doe direct een aanvraag - wanneer je deze nog niet hebt.
Er zijn twee soorten VOG’s: voor rechtspersonen en voor natuurlijke personen. Screeningsautoriteit Justis is als enige bevoegd om VOG-aanvragen te beoordelen en VOG’s af te geven.
Recent RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie) rapport
BOVAG staat voor veilig en gezond werken. Daarom is een lidmaatschapsvoorwaarde dat je een actuele RI&E en het daarbij behorende plan van aanpak hebt. Voldoe je aan deze eis? Dan hoef je niet verder te lezen. Heb je nog geen RI&E en/of actueel plan van aanpak? Dan helpen we je graag verder op weg.
Wat is een RI&E?
Een RI&E (risico-inventarisatie en -evaluatie) is het hart van veilig en gezond werken in jouw bedrijf. Met de RI&E krijg je namelijk inzicht in de risico’s die bij jou spelen. En in het plan van aanpak zet je de maatregelen die je gaat nemen om deze risico’s beter te beheersen. Het hebben van een RI&E en een plan van aanpak is ook op basis van de wet verplicht voor iedere ondernemer met personeel. De Arbeidsinspectie controleert hier dan ook op.
Hoe kom je aan een RI&E?
Je kan deze RI&E zelf invullen of je kan een partij inschakelen om dit voor jou te doen. Innovam is een voorbeeld van een partij die deze dienstverlening aanbiedt. Ga je zelf aan de slag, dan zijn er vanuit sommige branches ondersteuningsmogelijkheden, zoals een workshop.
Verklaring van een gediplomeerd bhv’er (Bedrijfshulpverlener)
Deze is alleen van toepassing wanneer je meer dan één personeelslid in dienst hebt.
Beknopte informatie vind je hier: Handreiking bedrijfshulpverlening van de SER
Hier vind je de Handreiking arbomaatregelen bedrijfshulpverlening.