Ontwikkelingen in aftersales (EV, ADAS en OTA)

Laatste update 28 april 2021 Leestijd: 2 min

02 EV auto: personen- en lichte bedrijfsauto (LCV)

BOVAG heeft het effect van de elektrisch aangedreven (bedrijfs)auto op uw aftersales businessmodel voor het eerst in 2018 onderzocht. Toen stond al vast dat EV een dominante rol ging vervullen in de mobiliteit. De grote vraag was het tempo waarmee de elektrische aandrijving de traditionele verbrandingsmotor gaat vervangen. Dit is aanleiding geweest voor BOVAG om drie jaar later het onderzoek te voorzien van een update waar het de personenauto betreft.

Deze update laat zien dat de uitgangspunten op onderhoudsbehoefte uit het onderzoek van 2018 nog steeds kloppen maar het aandeel in verkopen sneller is gegaan dan verwacht. Het EV aanbod heeft zich in hoog tempo ontwikkeld en de EV auto is steeds vaker in Total Cost of Ownership (TCO) voordeliger dan de door fossiele brandstof aangedreven auto. Uw klanten kiezen daardoor steeds vaker voor elektrisch en dat heeft gevolgen voor uw werkplaats.

De impact van EV voertuigen op de werkplaatsomzet en resultaat is inmiddels duidelijk zichtbaar bij de autodealers van de merken die destijds koploper waren maar raakt inmiddels alle autobedrijven. Om deze impact voor u inzichtelijk te maken heeft BOVAG een rekentool ontwikkeld waarmee u de impact op de aftersales in uw bedrijf kan berekenen.


Bereken de impact op uw bedrijf met de BOVAG EV-rekentool.

Downloads

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring