De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Aan de slag met verzekeren
0%

Verhuur- en deelautobedrijven: verzekeren wagenpark

Laatste update 01 januari 2020Leestijd: 7 min

01Aan de slag met verzekeren

De wereld van verzekeren en schadeherstel verandert drastisch. Uit onderzoek blijkt dat de kosten van schadeherstel in de toekomst alleen maar zullen stijgen en daardoor stijgen logischerwijs ook onze verzekeringspremies. De algemene trend is dus dat verzekeringen duurder worden voor iedereen. Fleetowners staan inmiddels voor behoorlijke verzekeringsuitdagingen en ook steeds meer ondernemers in onze de verhuur- en deelautobranche hebben moeite om hun verzekeringen goed te regelen met verzekeraars. In de belangenbehartiging staat dit onderwerp natuurlijk hoog op de agenda van BOVAG en is verzekerbaarheid een belangrijk thema op onze bijeenkomsten. Maar het is belangrijk dat je zelf ook aan de slag gaat en werk maakt van jouw verzekeringen. Zo zorgen we samen dat we de sector verzekerbaar houden.

BOVAG heeft tips verzameld over verzekeren onder leden van de afdeling Verhuur- en Deelautobedrijven. Met deze 14 tips van jouw branchecollega’s kun je zelf al een hele slag maken.

Aan de slag met verzekeren: wat je zelf kunt doen

  1. Doe een periodieke check: Het is belangrijk dat je regelmatig aandacht hebt voor jouw verzekeringen. Premieveranderingen zijn namelijk van invloed op de kostprijs van jouw verhuurauto en daarmee op het rendement van jouw bedrijf. Kijk dus periodiek hoe je verzekerd bent en of je een eventuele stijging van jouw verzekeringskosten kunt dekken.
  2. Affectieschade: Met affectieschade wordt de immateriële schade bedoeld als gevolg van een gebeurtenis, waarvoor een ander aansprakelijk is. Vergoeding van affectieschade (smartengeld voor naasten/nabestaanden) als schadepost is relatief nieuw (ingevoerd per 1 januari 2019) en de dekking van affectieschade zorgt ervoor dat verzekeringspremies toenemen. Het is dus belangrijk dat je uitzoekt hoe jouw verzekeraar omgaat met affectieschade.
  3. Uitstaande reserveringen: Sommige verzekeraars werken met reserveringen. Weet je hoe jouw verzekeraar hier concreet mee omgaat en wat dit voor jou betekent? Kijk naar de uitstaande reserveringen van de verzekeraar, wees (pro)actief en ga na welke keuzes je kunt maken wat betreft uitstaande reserveringen.
  4. Maak beleid op verzekeren: Verzekeren is niet iets dat je erbij doet. Je doet er goed aan om verzekeren onderdeel te maken van jouw werk-/bedrijfsproces en beleid te hebben op verzekeren. Voer dit beleid ook van A tot Z door en maak al jouw medewerkers bewust van het belang. Toets vervolgens periodiek of jouw beleid nog aansluit op de werkelijkheid en bespreek met jouw team waar het mogelijk beter kan.
  5. Telematica maakt het je makkelijk: Vandaag de dag zijn er slimme oplossingen voor het monitoren en beperken van jouw schadelast door middel van telematica. Werk bijvoorbeeld met een schade-app, gebruik track-and-trace en rust jouw voertuigen uit met een alarmsysteem. We raden je aan om de kosten/baten van telematica goed af te wegen met het oog op verzekerbaarheid.
  6. Leg jouw klant uit hoe ADAS-systemen werken: Steeds meer nieuwe auto’s zijn uitgerust met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS genoemd). Deze veiligheids-/rijhulpsystemen informeren en waarschuwen de berijder onderweg, waarmee de kans op schade afneemt. Leg de berijder van jouw huur-/deelauto daarom goed uit hoe deze systemen werken, voordat hij bij jou van de dam rijdt.
  7. Check iedereen in Elena: Voorkom onnodige schade door jouw klant aan de balie te checken in het waarschuwingssysteem Elena, voordat je een voertuig meegeeft. Met Elena kun je nagaan of een huurder eerder door een collega-verhuurbedrijf is geregistreerd, omdat die zich niet naar behoren gedragen heeft. Weetje: van de 100 Elena-checks zijn er 3 hits!
  8. Ken jouw klanten en maak risicoanalyse: Houd jouw klanten tegen het licht en maak categorieën, zoals klanten die rijden onder tijdsdruk. Want door te werken met klantdata, kun je nauwkeuriger risicoprofielen bepalen. Kijk of het softwaresysteem waar je nu mee werkt mogelijkheden biedt om klantdata te verzamelen en risicoanalyses te maken. Neem desnoods contact op met jouw leverancier. Risicoanalyses kun je soms ook samen met een verzekeraar maken.
  9. Warme band met verzekeraar: Houd gedurende het jaar goed contact met jouw verzekeraar over jouw polissen en jouw schadecijfers. En vraag jouw verzekeraar periodiek om advies over jouw schadestatistieken.
  10. Train jouw baliemedewerkers: Zorg dat jouw baliemedewerkers goed op de hoogte zijn van de verhuurvoorwaarden en verzekeringen. Als zij deze kennen en begrijpen, kunnen zij ook op de juiste manier een gesprek voeren met de klant en hen bijvoorbeeld uitleg geven over rechten/plichten. Informeer medewerkers goed over het belang van goede voorlichting en hou hen op de hoogte van veranderingen.
  11. In gesprek met zakelijke klanten: Ga regelmatig in gesprek met jouw zakelijke klanten over schade en de verzekering en zorg daarbij voor feitelijke rapportages. Bespreek de risico’s en de stand van zaken, zodat je samen met de klant de kosten kunt afhandelen en ook afspraken kunt maken over eventuele verbeterstappen.
  12. In gesprek met particuliere klanten: Zorg ervoor dat de verzekering en de gevolgen van mogelijke schade onderdeel zijn van jouw klantgesprek, voor de verhuur en als de klant het voertuig weer komt terugbrengen. Denk ook aan beïnvloeding van huurders door te werken met een bonus-malussysteem of ‘veilige rijderskorting’ waarmee huurders worden beloond voor schadevrij huren.
  13. (Autodelen) Historie is belangrijk: Zorg dat je jouw schades goed inzichtelijk hebt, zodat je een goede historie kunt laten zien aan jouw verzekeraar.
  14. (Autodelen) Gebruik app met goede schademodule: Werk met een app die een duidelijke schademodule heeft en die gebruikersvriendelijk is. Zo stimuleert je dat de gebruiker van jouw deelauto dit dossier goed bijhoudt, wat een complete gebruikershistorie ten goede komt.

HEB je ook een tip?

Heeft bij het lezen van deze praktijktip over verzekeren ook een goede tip die je wilt delen met collega’s? Stuur deze dan naar BOVAG via verhuur@bovag.nl.

Bijeenkomst over verzekeren

Maak je je zorgen over jouw verzekeringen? En heb je interesse in een bijeenkomst over dit thema, waar bijvoorbeeld ook experts aanschuiven om te adviseren? Laat ons dit dan weten. Meld jouw interesse via verhuur@bovag.nl.

Ledenadvies

Weet dat je altijd met vragen over dit thema terecht kunt bij de medewerkers van BOVAG Ledenadvies: ledenadvies@bovag.nl, (030) 659 53 00.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.