De pagina wordt geladen...
De studie voorziet de opkomst van met name autofabrikanten en grote leasemaatschappijen. Deze ‘superretailers’ doen een stap naar voren in de keten, hebben direct contact met de eindklant en zullen in toenemende mate de automotive retail regisseren.
Al jaren blijkt uit onderzoeken die BOVAG laat uitvoeren dat de automotive retail gaat veranderen als gevolg van trends als digitalisering en elektrificatie, ingegeven door verduurzaming. De afgelopen twee jaar zijn de tekenen duidelijker dan ooit. Verschillende fabrikanten zeggen dealercontracten op en bieden agentuurcontracten aan. Wie een auto koopt bij een agentuur, koopt die rechtstreeks van de fabrikant. De houder van de agentuur krijgt een vaste (aflever-)fee per auto. Daarnaast mikken fabrikanten met hun financiële organisaties, de captives, nadrukkelijk op lease en andere diensten. Zie hier de superretailer (ook wel: netwerkregisseur) die de keten van produceren, financieren en leveren van diensten volledig beheerst. Leasemaatschappijen doen aan de lopende band overnames en bereiken ongekende schaalgrootte om hun rol in de keten veilig te stellen. Het zijn ontwikkelingen die de positie van autobedrijven behoorlijk op zijn kop gaan zetten.
De netwerkstudie van KPMG brengt die verschuiving haarscherp in beeld. Autofabrikanten nemen een bepalende rol in waarin zij aan de voorzijde de klant bedienen, en aan de achterzijde een grootschalig netwerk onderhouden om daaraan uitvoering te geven. Met andere woorden: een aantal autofabrikanten staat klaar om zelf grootschalig eindklanten te gaan bedienen, niet alleen via hun captives maar ook in de verkoop van nieuwe auto’s. Het digitale platform van de fabrikant wordt in toenemende mate het middelpunt van het verkoopproces. Voor de fysieke beleving van de auto en de aflevering na aankoop kiezen steeds meer merken voor het werken met agenturen in het land. Sommige merken blijven nog samenwerken met dealers. Van andere merken is nog onbekend welke keuzes ze zullen maken, maar vast staat wel dat fabrikanten meer regie zullen gaan nemen. Niet alleen op het verkoopproces, maar ook op onderhoud en reparatie: autobedrijven krijgen te maken met steeds hogere eisen vanuit de fabrikant.
Fabrikanten investeren fors met hun captives om een zo groot en breed mogelijke groep klanten te kunnen bedienen. Om daarmee te kunnen concurreren, zoeken universele leasemaatschappijen schaalgrootte en introduceren zij innovatieve mobiliteitsproposities. Daardoor krijgen ook leasemaatschappijen een steeds meer centrale positie binnen de keten. Vanuit deze rol kunnen zij (net als fabrikanten) veel invloed uitoefenen op de stroom nieuwe en gebruikte voertuigen, reparatie- en onderhoudswerkzaamheden, maar ook op schadeherstel en nieuwe mobiliteitsproducten zoals oplaadinfrastructuur en autodeelconcepten.