De opkomst van superretailers en leasemaatschappijen heeft grote gevolgen voor de autoretail. Van nieuwverkoop, lease- en occasionhandel tot reparatie en onderhoud. Het BOVAG-onderzoek ‘Automotive retail in 2030’ voorziet de volgende marktbewegingen:
- In totaal krimpt de bruto omzet van de autoretail met 14% tot aan 2030. 40% van de nieuwverkoop is direct van fabrikant naar eindklant.
- Verkoop nieuw groeit naar 590.000 auto’s in 2030, maar de bruto omzet in deze markt krimpt voor autodealers door nieuwe distributievormen met 36%. Er ontstaat een overcapaciteit van 45%, uitgedrukt in vestigingen.
- Ondanks groei van het verkoopvolume naar 3,6 miljoen krimpt de occasionmarkt voor autobedrijven licht met 4%, vooral door normaliserende marges en fabrikanten die, weliswaar beperkt nog, occasions gaan verkopen.
- De leasemarkt zal in volume groeien, deels door grotere populariteit en door groei occasionlease (op EV). Het aandeel van de retail in de leasemarkt krimpt met 2%, vooral door consolidatie en toenemende concurrentie.
- Hoewel het aantal contactmomenten door de groei van het wagenpark zal stijgen, krimpt de aftersales-omzet (reparatie en onderhoud) voor retail met 11% met een verwachte overcapaciteit van 36% aan vestigingen/werkplaatsen, vooral door lage marges op EV’s
- En schadeherstel neemt af in volume van werkzaamheden en krimpt voor retail met 15% door dalend schadevolume (tegen iets hogere prijs). Dit leidt tot een overcapaciteit van 25%.