De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Met welke keuzes ga je de toekomst van je bedrijf vormgeven?
0%

Marktonderzoek Kampeerbranche 2025

Laatste update 17 november 2025Leestijd: 2 min

12Met welke keuzes ga je de toekomst van je bedrijf vormgeven?

Het doel van deze toolkit is om bedrijven in de kampeer(middelen)branche praktische richtlijnen te bieden voor de strategische keuzes die zij als individuele bedrijven de komende jaren kunnen maken.

Er bestaat geen gemiddeld kampeer(middelen)bedrijf, aangezien de diversiteit aan bedrijven groot is. Van merkdealers tot universele onderhoudsbedrijven en van retailers in kampeerartikelen tot specialisten in ombouw. En alle denkbare combinaties. Er zijn bedrijven met een klein, middelgroot en groot werknemersbestand en hun werkwijze varieert van ongeorganiseerd tot strak gereguleerde processen. Niet alle onderwerpen zijn dus voor alle bedrijven even relevant.

De conclusies van het onderzoek zijn eerst op een consistente manier door vertaald naar kansen en bedreigingen en vervolgens naar mogelijke acties (zie vorige hoofdtukken). Die hebben voornamelijk betrekking op de korte en middellange termijn.

De strategische keuzes die in dit hoofdstuk aan de orde komen zijn bedoeld als hulpmiddel om vooruit te kijken naar de wat langere termijn (zo’n 5 jaar vooruit). De 9 aandachtspunten raken alle onderdelen van de bedrijfsvoering. Door er invulling aan te geven maak je de keuzes waarmee je de toekomst van je bedrijf gaat vormgeven. Er bestaat geen blauwdruk voor. Elke ondernemer maakt (op basis van historie, ontwikkelingsfase, kennis en ervaring, reputatie, interesse, klantenkring, (regionale) marktomstandigheden, ambitie, etc.) zijn of haar eigen keuzes!

  • Hoe ziet je huidige klantenbestand eruit?
  • Heb je in kaart wie je klanten zijn?
  • Kan je de klanten indelen in segmenten? (bijv: naar soort en ouderdom kampeermiddel, of naar werkplaatsomzet, of mate van loyaliteit)
  • Welke trends heb je de afgelopen jaren waargenomen in je klantenbestand? Is er een toe- of afname van bepaalde segmenten of doelgroepen? Is het aantal klanten toe- of afgenomen. Is dat afwijkend van landelijke trends? Deze trends kunnen iets zeggen over de ontwikkelingen voor de komende jaren.
  • Welke klanten zijn het meest rendabel en op welke klanten(groepen) wil je je focussen?
  • Welke ontwikkelingen spelen er bij je belangrijkste klanten / klantensegmenten de komende jaren en wat betekent dat voor jou/jouw dienstverlening?
  • Waarin ben je als bedrijf gespecialiseerd en in welke dienstverlening ben je goed?
  • Waarin ben je onderscheidend ten opzichte van andere kampeermiddelenbedrijven? Wat zijn de redenen om bij joú te komen? En in de toekomst?
  • Welke waarde voeg je toe voor je klanten met de producten en diensten die je levert? Weten klanten (en prospects) dat ook?
  • Welke extra service biedt je richting klanten en weet je aan welke service klanten behoefte hebben?
  • Hoe ga je om met garanties en communiceer je dat ook?
  • Welke stukje ‘extra’ kan je klanten bieden?
  • Informeer bij bestaande klanten waarom ze voor jou kiezen en niet voor een ander en gebruik deze informatie om je bedrijfsvoering, productengamma en service te verbeteren.
  • Hoge bekendheid en goede reputatie zorgen voor mond tot mond reclame. Daarvoor moet je zichtbare en onzichtbare activiteiten wel perfect (blijven) uitvoeren.
  • Is de website up to date en kunnen klanten je online vinden? Ben je online voldoende interessant voor een offline bezoek? Is je website conversiegericht?
  • Optimaliseer je website voor zoekmachines zodat potentiële klanten je gemakkelijk kunnen vinden wanneer ze zoeken naar producten of diensten die je aanbiedt.
  • Houd contact met bestaande en potentiële klanten. Bouw relaties op.
  • Neem deel aan evenementen en beurzen in je regio om in contact te komen met potentiële klanten en partners.
  • Maak gebruik van social media en laat zien wat je doet.
  • Zorg voor een goede samenwerking met toeleveranciers, importeurs en lokale/regionale partners en relaties. Zorg voor doorverwijzingen.
  • Relatiebeheer is belangrijk, blijf in contact met je bestaande en potentieel nieuwe klanten en heb oog voor (veranderende) behoeften.
  • Maak gebruik van een CRM-systeem zodat de (status van) relaties goed in kaart zijn.
  • Maak gebruik van (eenvoudige) marketing automation waardoor je structureel in contact blijft (denk aan nieuwsbrieven, aanbiedingen, uitnodigingen voor beurten en keuringen). Overweeg loyaliteitsprogramma’s.
  • Zorg voor persoonlijke service en advies op maat.
  • Kun je aantrekkelijke extra’s bieden zodat klanten bij je terug komen? Zoals serviceabonnementen (met kortingsvoucher voor volgend jaar) of loyaliteitsprogramma’s.
  • Wat wordt jouw tone of voice?
  • Focus voornamelijk op activiteiten die waarde toevoegen!
  • Welke activiteiten zijn het meest winstgevend en waar zit de meeste toekomst in?
  • Zijn er mogelijkheden voor nieuwe activiteiten en diensten die aansluiten bij de huidige ontwikkelingen?
  • Welke activiteiten zijn uniek en waar kan je verder op specialiseren?
  • Bied onderhoudscontracten en serviceabonnementen aan.
  • Rendement = marge x volume -/- kosten. Welke activiteiten zijn daaraan ondersteunend? En welke niet?
  • De juiste mensen zijn het allerbelangrijkste binnen een bedrijf: geef ze aandacht en leid ze op.
  • Maak serieuze tijd vrij voor werving & selectie: dat is een continu proces.
  • Idem voor het behouden van personeel: consequent beleid op het ‘trots maken’ van medewerkers heeft grote impact op het kunnen binnenhalen van nieuwe, gekwalificeerde mensen.
  • Professionaliseer processen: maak alles beter & efficiënter!
  • Professionaliseer de werkplaatsplanning en -efficiency door inzet van een garage management systeem.
  • Verkoop omzet en geen korting – leid medewerkers daarin op.
  • Houd kennis actueel; technisch, commercieel, wet- en regelgeving. Zorg dat je klanten altijd adequaat kan adviseren.
  • Zorg bij bedrijfsbeëindiging of –opvolging voor een goed plan en stel dat tijdig op.
  • Welke producten/diensten levert het bedrijf? En in de toekomst?
  • Wat zijn de ambities? Specialisatie, groei, nevenactiviteiten, bedrijfsoverdracht, etc?
  • Welke activiteiten doe je en kan je zelf (blijven doen) en welke activiteiten ga je eventueel uitbesteden?
  • Op welke gebieden kan je innoveren en waarin moet je investeren om toekomstbestendig te blijven?
  • Optimaliseer processen en automatisering, daar waar het kan.
  • Adviseer je klanten, zorg voor een goed relatiebeheer en een perfecte service.
  • Kan dat met de huidige mensen, locatie, voorzieningen?
  • Inventariseer samenwerkingsmogelijkheden op het gebied van delen expertise/capaciteit. 
  • Welke werkzaamheden besteed je uit en aan wie en voor welke bedrijven kan jij ondersteuning bieden?
  • Inventariseer samenwerkingsmogelijkheden op het gebied van het regionaal aantrekkelijk maken van werken in de sector. 
  • Positioneer ‘kamperen’ door op sectorniveau samen te werken. Landelijke campagnes door de branche, lokale/regionale inhakers door individuele dealers.
  • Inventariseer welke activiteiten op het gebied van marketing en sales je in huis doet en welke specialismen je uitbesteedt.
  • Kijk of er samenwerking mogelijk is met (technische) opleidingsinstituten en scholen in de regio.
  • Zorg dat alle opbrengsten en kosten goed in kaart worden gebracht. Het lijkt een dooddoener maar: stuur op cijfers!
  • Heroverweeg activiteiten die weinig of geen geld opleveren.
  • Ken je kostprijs. Durf kostenverhogingen ook door te belasten aan klanten.
  • Investeer in innovatie en ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Zorg altijd voor een goede balans tussen ‘nieuw’ en ‘oud’.
  • Investeer pro-actief in relaties met bank(en) en financiers. Plan benodigde kredietlijnen ruim vantevoren in.

Verder lezen?

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.