De pagina wordt geladen...
Het doel van deze toolkit is om bedrijven in de kampeer(middelen)branche praktische richtlijnen te bieden voor de strategische keuzes die zij als individuele bedrijven de komende jaren kunnen maken.
Er bestaat geen gemiddeld kampeer(middelen)bedrijf, aangezien de diversiteit aan bedrijven groot is. Van merkdealers tot universele onderhoudsbedrijven en van retailers in kampeerartikelen tot specialisten in ombouw. En alle denkbare combinaties. Er zijn bedrijven met een klein, middelgroot en groot werknemersbestand en hun werkwijze varieert van ongeorganiseerd tot strak gereguleerde processen. Niet alle onderwerpen zijn dus voor alle bedrijven even relevant.
De conclusies van het onderzoek zijn eerst op een consistente manier door vertaald naar kansen en bedreigingen en vervolgens naar mogelijke acties (zie vorige hoofdtukken). Die hebben voornamelijk betrekking op de korte en middellange termijn.
De strategische keuzes die in dit hoofdstuk aan de orde komen zijn bedoeld als hulpmiddel om vooruit te kijken naar de wat langere termijn (zo’n 5 jaar vooruit). De 9 aandachtspunten raken alle onderdelen van de bedrijfsvoering. Door er invulling aan te geven maak je de keuzes waarmee je de toekomst van je bedrijf gaat vormgeven. Er bestaat geen blauwdruk voor. Elke ondernemer maakt (op basis van historie, ontwikkelingsfase, kennis en ervaring, reputatie, interesse, klantenkring, (regionale) marktomstandigheden, ambitie, etc.) zijn of haar eigen keuzes!