De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Samenvatting - algehele conclusie
0%

Formuleonderzoek Garagebedrijven (ROSA)

Laatste update 29 augustus 2024Leestijd: 7 min

02Samenvatting - algehele conclusie

Waardering algemeen

De garagebedrijven beoordelen de relatie met hun formule gemiddeld met een algemeen waarderingscijfer van 8,1 (zie onderstaande figuur). Dit is een stijging van 0,2 punt ten opzichte van2022 (toen een 7,9). Positief is dat er alleen maar (zeer) ruime voldoendes gescoord zijn tussen de 7,4 en 9,1. Carteam en Combinatie Merkspecialist, zijn beiden beoordeeld met een 9,1, direct gevolgd door CarProf (9,0), AutoFirst en Autovakmeester (beiden een 8,9). Ook (ruim) boven het gemiddelde scoren EUROREPAR Car Service (8,8), JAMES Autoservice (8,7), CarXpert (8,6), Vakgarage(8,5) en AD Garage (8,4). Bosch Car Service (7,7) en Bosch Workshop Partner (7,4) bevinden zich, met nog steeds een nette ruim voldoende, als enigen onder het algemeen waarderingscijfer.

Algemeen waarderingscijfer per garagaformule

De garageformules AutoCrew, AutoExcellent, Autoservice Totaal staan niet vermeld in dit overzicht, omdat ze qua respons indicatief zijn.

Waardering per stelling

Het aantal stellingen (zie hoofdstuk Vragen-/stellingenlijst op pagina 10 van de rapportage) komt uit op 39. De onderwerpen waar naar gevraagd is, zijn verdeeld over een aantal thema’s: Beleid, Marketing, Inkoop, Techniek en Algemeen.

Het gemiddelde cijfer van de stellingen komt dit jaar uit op een 7,4 en stijgt met 0,3 punt ten opzichte van twee jaar geleden. Dit is 0,7 punt lager dan het algemeen waarderingscijfer (8,1). Dat betekent dat de bedrijven niet elke stelling even zwaar mee laten wegen in hun algemene (eind-)waardering of dat deze bedrijven, ondanks eventuele kritiek op specifieke onderdelen, alles bij elkaar genomen toch zeer tevreden zijn over de garageformules.

De 39 stellingen zijn allemaal met gemiddeld een 6,0 of hoger beoordeeld. Net als voorgaande jaren zijn de formuledeelnemers over het algemeen het meest tevreden over Het behoud van zelfstandig ondernemerschap (8,6; +0,2 punt t.o.v. 2022), Verplichtingen en eisen van de garageformule ten aanzien van hun pand, uitstraling en huisstijl (8,3; +0,3 punt) en de hiermee samenhangende Beoordeling over de uitstraling van de formule-aankleding van het pand (8,0). Ook alles wat met de verplichtingen te maken heeft ten aanzien van formuledeelname, sales, aftersales en opleidingen bevindt zich op of rond het cijfer 8. Vergeleken met twee jaar terug is men daar onveranderd zeer tevreden over.

Relatief het minst tevreden zijn de formuledeelnemers over alle onderwerpen die te maken hebben met lease en de zakelijke markt. De activiteiten die de formule onderneemt voor de tarieven in de zakelijke markt scoort wederom het laagste gemiddelde cijfer (6,3), hoewel er wel een verbetering te noteren is (+0,4 punt). De formules JAMES Autoservice (8,7), Combinatie Merkspecialist (8,3) en Carteam (7,8) tonen met een hoge score aan hun deelnemers hierin (zeer) goed te ondersteunen. Hierbij dient wel vermeld te worden dat een aantal formules aangeeft niet actief te zijn op dit gebied. Dus de minder hoge cijfers van andere formules op dit punt kunnen zowel uitdrukking geven aan ontevredenheid over de zakelijke- en leasemarkt, als ontevredenheid over het ontbreken hiervan in de formule.

Van de vier nieuwe stellingen dit jaar zijn er twee die op het stellinggemiddelde scoren (7,4). Ten eerste, de Tevredenheid over het onderscheid ten opzichte van andere formules. De wens van autobedrijven om de formule te kiezen die bij hen past lijkt voldoende geborgd door de variatie in het aanbod van formules in Nederland. De tweede betreft de Activiteit ten aanzien van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De overgrote meerderheid van de formules heeft hiervoor een ruime voldoende tot goede beoordeling ontvangen. Twee andere nieuwe stellingen scoren iets lager dan gemiddeld. Zowel Technische ondersteuning onderhoud elektrische voertuigen (7,1) als de Tevredenheid over de regionale promotie scoren ruim voldoende (7,0), hoewel er ook formules zijn die hierin nog kunnen verbeteren. Nagenoeg alle stellingen zijn in 2024 gemiddeld hoger beoordeeld dan in 2022. Dit duidt over de hele linie op een positieve trend in alle zaken die van belang zijn om je als garage aan te sluiten bij een formule. Er is slechts één onderwerp dat dit jaar een fractie lager uitkomt, te weten de Tevredenheid over de mobiliteitsgarantie (-0,1 punt, cijfer 7,2).

Ondersteuning

Elk ROSA-onderzoek wordt er een aantal specifieke vragen gesteld over de ondersteuning op verschillende aspecten. Deze aspecten zijn: Techniek, Marketing en Inkoop. De formuledeelnemers beschouwen de ondersteuning op het gebied van techniek als het belangrijkste (90%), een lichte toename van 1 procent, maar nog net niet op het niveau van vier jaar geleden (91%). 55 procent vindt ondersteuning op het gebied van techniek zelfs zeer belangrijk. AutoExcellent-deelnemers zijn op dit punt het meest uitgesproken; twee derde (67%) geeft aan technische ondersteuning zeer belangrijk te vinden. Van de Autoservice Totaal deelnemers daarentegen hecht slechts 29 procent hieraan.


Net als in 2022 geeft gemiddeld 87 procent van de deelnemers aan ondersteuning op gebied van marketing belangrijk of zeer belangrijk te vinden, waarvan 46 procent dit zeer belangrijk vindt. Een stijging ten opzicht van 2022 (toen 40%).


De ondersteuning op het gebied van inkoop wordt als het minst (zeer) belangrijk gezien (78%), maar stijgt wel significant met 6 procentpunt (2022: 72%). Wat hierbij moet worden opgemerkt zijn de grote verschillen per formule. Combinatie Merkspecialisten, Vakgarage en JAMES Autoservice scoren tegen de 90 procent op het (zeer) grote belang van ondersteuning op het gebied van inkoop, terwijl Autoservice Totaal hier 37 procentpunt lager op scoort (52%) dan de hoogst scorende. Voor al deze aspecten geldt dan ook dat er duidelijke accentverschillen zijn per formule. Sommige formules positioneren zich als ‘full service’-formule, terwijl anderen juist de weg kiezen van ‘instapformule’ met beperktere toetredingseisen, modulaire keuze in afname van diensten, laagdrempeligheid en lagere kosten. Het belangrijkste is dat de garages kunnen kiezen voor een formule die het best past bij hun bedrijfsvoering, opvattingen en, ook niet te vergeten, hun portemonnee.


Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.