De pagina wordt geladen...

Bovag logo
BOVAG-voorwaarden en -regelingen
0%

BOVAG-verenigingsregels

Laatste update 08 augustus 2023Leestijd: 7 min

02BOVAG-voorwaarden en -regelingen

Als BOVAG-lid biedt je je klanten een aantal zekerheden. Zoals de BOVAG Algemene Voorwaarden (particuliere markt), de Geschillenregeling particulieren en onze nakomingsregeling. Wat houden deze zekerheden in? We leggen het uit:

1. De BOVAG Algemene Voorwaarden

Als BOVAG-lid pluk je de vruchten van onze algemene voorwaarden (particuliere markt). Want:

  • deze standaardbepalingen dragen bij aan de professionele uitstraling van je bedrijf.
  • deze standaardbepalingen geven je klant duidelijkheid en zekerheid.
  • door goede afspraken te maken, weten beiden (jij en je klant) waar jullie aan toe zijn.
  • Je staat sterk als je geschil onverhoopt voor de rechter komt.

Oneerlijke handelspraktijk

Het kan gebeuren dat een niet-BOVAG-bedrijf werkt met onze Algemene Voorwaarden of op een andere manier gebruikmaakt van de BOVAG-uitstraling. Dan is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk. Deze bedrijven misleiden hun klanten. BOVAG heeft ook dit woord en ons logo als merk gedeponeerd om merkinbreuken tegen te kunnen houden. We pakken dit aan, als het moet via de rechter.

Als BOVAG-lid ben je verplicht gebruik te maken van de tweezijdig onder de SER- paraplu vastgestelde BOVAG-Algemene Voorwaarden (particulier). Staat in de lidmaatschapseisen (en eventueel ook in de ledenbindende besluiten) van jouw afdeling dat er ‘verplichte BOVAG-voorwaarden particulier’ zijn? Dan volgt uit het Algemeen Verenigingsreglement dat BOVAG de klant uit de wind kan houden wanneer een BOVAG-bedrijf toch ‘eigen voorwaarden’ gebruikt. Download het Algemeen Verenigingsreglement.

2. De Geschillenregeling particulieren

Stel dat er een verschil van mening ontstaat tussen jou en een klant. Dan kan je klant met een klacht of geschil op grond van de BOVAG-standaardbepalingen (particulier) contact opnemen met BOVAG Bemiddeling. Wij proberen samen met jou en je klant het geschil op te lossen. Lukt dit niet? Dan kan je klant het geschil melden bij De Geschillencommissie voor jouw branche, ondergebracht bij de Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken (SGC) in Den Haag. De consument kan dit alleen doen als de voorwaarden tweezijdig zijn vastgesteld. Ga naar het stroomschema klachtenafhandeling:

De Geschillencommissie: voordelen voor BOVAG-leden

De Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC) biedt jou als BOVAG-lid de volgende voordelen:

  • Een onpartijdige en deskundige klachtenafhandeling
    Consumenten en ondernemers kunnen een klacht indienen bij De Geschillencommissie. Deze commissie bestaat uit een onafhankelijke voorzitter met ervaring in rechtspraak (aangezocht door de SGC), een commissielid voorgedragen door de brancheorganisatie én een commissielid voorgedragen door de consumentenorganisatie. Zij behandelen elke klacht onpartijdig en deskundig. De commissieleden hebben ieder een eigen mening en praten daarover met elkaar. Zo nodig schakelt de commissie een deskundige in. Die stelt dan een rapport op.

  • Je laat ermee zien dat je een klacht serieus neemt
    Een goede klachtenregeling is belangrijk. De consument moet bij jou terechtkunnen met een klacht en deze samen kunnen bespreken. Een klachtenregeling is ook belangrijk met het oog op de Europese richtlijnen ADR en ODR. Ons advies: laat de consumenten weten dat je een klachtenregeling heby. Dit kan voorkomen dat een klacht verergert. Hiermee laat je zien dat je jouw consument serieus neemt. Tip: je kunt je klant ook verwijzen naar BOVAG Bemiddeling. Als de bemiddeling succesvol verloopt, hoeft de consument niet naar De Geschillencommissie.

  • Je laat ermee zien dat je kwaliteit belangrijk vindt
    Met je lidmaatschap bij De Geschillencommissie laat je zien dat je de kwaliteit van jouw producten en diensten belangrijk vindt. Hetzelfde straal je uit met je BOVAG-lidmaatschap.

  • Je weet zeker dat de uitspraak wordt nagekomen
    Weigert een boze consument de rekening te betalen? Dan kun je zelf een klacht indienen bij De Geschillencommissie. De commissie doet een bindende uitspraak. Staat in de uitspraak dat de consument moet betalen? Dan móet hij betalen. Heeft de klant een onbetaalde rekening in een depot moeten storten bij de Geschillencommissie? Dan maak je geen extra kosten om het geld te innen*.
    *Komt de consument deze overeenkomst niet na en is het geld niet gestort in een depot bij de commissie? Dan moet je als BOVAG-lid helaas wel kosten maken om een vonnis te krijgen zodat bijvoorbeeld een deurwaarder aan de slag kan met beslagleggingen, etc.

  • Laagdrempelig
    De procedure bij De Geschillencommissie is heel eenvoudig. Je kunt alles zelf doen, zonder hulp van een advocaat of rechtsbijstand. Wil je toch een advocaat inhuren, dan kan dit. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Maak hiervan gebruik en schakel deze tijdig in!
  • De klacht kan snel online worden afgehandeld
    De Geschillencommissie werkt zorgvuldig en efficiënt. Jij of jouw klant kunnen een klacht veilig en eenvoudig digitaal indienen en hieraan opvolging geven.

Het is lastig om hier een eenduidig antwoord op te geven. De Geschillencommissie kan je gedeeltelijk of volledig in het gelijk of in het ongelijk stellen. Afhankelijk van de uitspraak komen bepaalde kosten voor jouw rekening. Een indicatie van de basiskosten vind je hier.

Indicatie basiskosten Geschillencommissie:

Behandelingskosten

  • Voor een bindend advies van een (ten dele) gegronde klacht zonder deskundigenonderzoek: € 485,-
  • Een (ten dele) gegronde klacht met deskundigenonderzoek: € 600,-

Klachtengeld

  • Voor factuurbedragen tot € 500,- is het klachtengeld € 77,50.
  • Voor factuurbedragen van € 500,- tot € 1500,- is het klachtengeld € 102,50.
  • Voor factuurbedragen vanaf € 1500,- is het klachtengeld € 127,50.

De Geschillencommissie Vooertuigen geldt voor onafhankelijke autobedrijven, autodealers en caravan- en camperbedrijven.

Het is lastig om hier een eenduidig antwoord op te geven. De Geschillencommissie kan u gedeeltelijk of volledig in het gelijk of in het ongelijk stellen. Afhankelijk van de uitspraak komen bepaalde kosten voor jouw rekening. Een indicatie van de basiskosten vind je hier.

Indicatie basiskosten Geschillencommissie:

Behandelingskosten

  • Voor een bindend advies van een (ten dele) gegronde klacht zonder deskundigenonderzoek: € 485,-
  • Een (ten dele) gegronde klacht met deskundigenonderzoek: € 600,-

Klachtengeld

  • Voor factuurbedragen tot € 500,- is het klachtengeld € 77,50.
  • Voor factuurbedragen van € 500,- tot € 1500,- is het klachtengeld € 102,50.
  • Voor factuurbedragen vanaf € 1500,- is het klachtengeld € 127,50.

Het is lastig om hier een eenduidig antwoord op te geven. De Geschillencommissie kan je gedeeltelijk of volledig in het gelijk of in het ongelijk stellen. Afhankelijk van de uitspraak komen bepaalde kosten voor jouw rekening. Een indicatie van de basiskosten vind je hier.

Indicatie basiskosten Geschillencommissie:

Behandelingskosten

  • Voor een bindend advies van een (ten dele) gegronde klacht zonder deskundigenonderzoek: € 485,-
  • Een (ten dele) gegronde klacht met deskundigenonderzoek: € 600,-

Klachtengeld

  • Het klachtengeld bedraagt: € 77,50

De Geschillencommissie Rijopleidingen, Voertuigverhuur en Tweewielers geldt voor rijscholen, verhuurbedrijven, gemotoriseerde tweewielerbedrijven en fietsbedrijven.

3. De nakomingsregeling

De nakomingsregeling bepaalt dat een klant een beroep kan doen op BOVAG wanneer een BOVAG-bedrijf een bindend advies niet nakomt. Dit kan wanneer een bindend advies definitief is geworden. De nakomingsregeling is vastgelegd in de tweezijdige particuliere BOVAG-standaardbepalingen.

Nakomingsregeling: een garantstelling

De nakomensregeling is een garantstelling. Deze geldt tot het nakomingsbedrag dat wordt genoemd in de particuliere voorwaarden. Is de vordering van de klant hoger dan het nakomingsbedrag? Dan probeert BOVAG in principe via de rechter om het BOVAG-bedrijf tot betaling te bewegen. Lukt dit? Dan ontvangt de klant het geïncasseerde bedrag boven het nakomingsbedrag. Hiervoor moet de klant zijn vordering op het BOVAG-bedrijf overdragen aan BOVAG.

Formele innamevereisten

Let wel: BOVAG geeft in bepaalde situaties geen nakomingsgarantie voordat een klant heeft voldaan aan bepaalde formele innamevereisten die de geschillencommissie stelt. Het gaat om de volgende situaties: faillissement, surseance van betaling of bedrijfsbeëindiging van het BOVAG-bedrijf.

Is het faillissement of de surseance uitgesproken? Of heeft het bedrijf haar activiteiten beëindigd nadat diens klant heeft voldaan aan de innamevereisten? Dan keert BOVAG per geschil wel een bedrag uit, tot maximaal het nakomingsbedrag, maar zal er geen gang naar de rechter op kosten van BOVAG zijn.

Faillissementsregeling (van BOVAG afdeling Schadeherstelbedrijven) voor gedupeerde opdrachtgevers

Gedupeerde zakelijke en particuliere opdrachtgevers van een lid van BOVAG Schadeherstelbedrijven kunnen mogelijk een beroep doen op een faillissementsdekking.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.