De pagina wordt geladen...
Als BOVAG-lid biedt je je klanten een aantal zekerheden. Zoals de BOVAG Algemene Voorwaarden (particuliere markt), de Geschillenregeling particulieren en onze nakomingsregeling. Wat houden deze zekerheden in? We leggen het uit:
Als BOVAG-lid pluk je de vruchten van onze algemene voorwaarden (particuliere markt). Want:
Oneerlijke handelspraktijk
Het kan gebeuren dat een niet-BOVAG-bedrijf werkt met onze Algemene Voorwaarden of op een andere manier gebruikmaakt van de BOVAG-uitstraling. Dan is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk. Deze bedrijven misleiden hun klanten. BOVAG heeft ook dit woord en ons logo als merk gedeponeerd om merkinbreuken tegen te kunnen houden. We pakken dit aan, als het moet via de rechter.
Als BOVAG-lid ben je verplicht gebruik te maken van de tweezijdig onder de SER- paraplu vastgestelde BOVAG-Algemene Voorwaarden (particulier). Staat in de lidmaatschapseisen (en eventueel ook in de ledenbindende besluiten) van jouw afdeling dat er ‘verplichte BOVAG-voorwaarden particulier’ zijn? Dan volgt uit het Algemeen Verenigingsreglement dat BOVAG de klant uit de wind kan houden wanneer een BOVAG-bedrijf toch ‘eigen voorwaarden’ gebruikt. Download het Algemeen Verenigingsreglement.
Stel dat er een verschil van mening ontstaat tussen jou en een klant. Dan kan je klant met een klacht of geschil op grond van de BOVAG-standaardbepalingen (particulier) contact opnemen met BOVAG Bemiddeling. Wij proberen samen met jou en je klant het geschil op te lossen. Lukt dit niet? Dan kan je klant het geschil melden bij De Geschillencommissie voor jouw branche, ondergebracht bij de Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken (SGC) in Den Haag. De consument kan dit alleen doen als de voorwaarden tweezijdig zijn vastgesteld. Ga naar het stroomschema klachtenafhandeling:
De Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC) biedt jou als BOVAG-lid de volgende voordelen:
Het is lastig om hier een eenduidig antwoord op te geven. De Geschillencommissie kan je gedeeltelijk of volledig in het gelijk of in het ongelijk stellen. Afhankelijk van de uitspraak komen bepaalde kosten voor jouw rekening. Een indicatie van de basiskosten vind je hier.
Indicatie basiskosten Geschillencommissie:
De Geschillencommissie Vooertuigen geldt voor onafhankelijke autobedrijven, autodealers en caravan- en camperbedrijven.
Het is lastig om hier een eenduidig antwoord op te geven. De Geschillencommissie kan u gedeeltelijk of volledig in het gelijk of in het ongelijk stellen. Afhankelijk van de uitspraak komen bepaalde kosten voor jouw rekening. Een indicatie van de basiskosten vind je hier.
Indicatie basiskosten Geschillencommissie:
Het is lastig om hier een eenduidig antwoord op te geven. De Geschillencommissie kan je gedeeltelijk of volledig in het gelijk of in het ongelijk stellen. Afhankelijk van de uitspraak komen bepaalde kosten voor jouw rekening. Een indicatie van de basiskosten vind je hier.
Indicatie basiskosten Geschillencommissie:
De Geschillencommissie Rijopleidingen, Voertuigverhuur en Tweewielers geldt voor rijscholen, verhuurbedrijven, gemotoriseerde tweewielerbedrijven en fietsbedrijven.
De nakomingsregeling bepaalt dat een klant een beroep kan doen op BOVAG wanneer een BOVAG-bedrijf een bindend advies niet nakomt. Dit kan wanneer een bindend advies definitief is geworden. De nakomingsregeling is vastgelegd in de tweezijdige particuliere BOVAG-standaardbepalingen.
Nakomingsregeling: een garantstelling
De nakomensregeling is een garantstelling. Deze geldt tot het nakomingsbedrag dat wordt genoemd in de particuliere voorwaarden. Is de vordering van de klant hoger dan het nakomingsbedrag? Dan probeert BOVAG in principe via de rechter om het BOVAG-bedrijf tot betaling te bewegen. Lukt dit? Dan ontvangt de klant het geïncasseerde bedrag boven het nakomingsbedrag. Hiervoor moet de klant zijn vordering op het BOVAG-bedrijf overdragen aan BOVAG.
Formele innamevereisten
Let wel: BOVAG geeft in bepaalde situaties geen nakomingsgarantie voordat een klant heeft voldaan aan bepaalde formele innamevereisten die de geschillencommissie stelt. Het gaat om de volgende situaties: faillissement, surseance van betaling of bedrijfsbeëindiging van het BOVAG-bedrijf.
Is het faillissement of de surseance uitgesproken? Of heeft het bedrijf haar activiteiten beëindigd nadat diens klant heeft voldaan aan de innamevereisten? Dan keert BOVAG per geschil wel een bedrag uit, tot maximaal het nakomingsbedrag, maar zal er geen gang naar de rechter op kosten van BOVAG zijn.
Faillissementsregeling (van BOVAG afdeling Schadeherstelbedrijven) voor gedupeerde opdrachtgevers
Gedupeerde zakelijke en particuliere opdrachtgevers van een lid van BOVAG Schadeherstelbedrijven kunnen mogelijk een beroep doen op een faillissementsdekking.